La Plataforma per la Llengua ha denunciat que, un any més, l'Agència Tributària del Ministeri d'Hisenda espanyol vulnera la llei en no garantir l'atenció en català a la gent que demana informació sobre la declaració de la renda. Plataforma ha volgut verificar si aquest any s'havien resolt els problemes d'atenció en català a la campanya de la renda i si Hisenda s'havia adaptat a la legalitat vigent. I ha pogut comprovar que no és així. No només això. L'ONG del català ha pogut comprovar que el personal que atén telefònicament als usuaris ni tan sols és conscient que els contribuents tenen dret a ser atesos en català, com estableix la legalitat vigent.

Exigir que es parli castellà

Els membres de la Plataforma han efectuat múltiples trucades a l'Agència Tributària i en nombroses ocasions els empleats d'aquesta han exigit ser interpel·lats en castellà i han reconegut que no existeix cap sistema d'atenció en català.

Allò que marca la llei

El Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic diu a l'article 54, de principis de conducta, que els treballadors de l'Administració espanyola "garantiran l'atenció al ciutadà en la llengua que sol·liciti sempre que sigui oficial al territori". Aquesta previsió legal, aprovada pel parlament espanyol, sembla desenvolupar l'article 10 de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELROM), que estableix que les autoritats que tinguin competència sobre un territori amb un nombre rellevant de parlants d'una llengua "regional o minoritària" hauran d'usar aquesta llengua o almenys garantir que els seus treballadors d'atenció el públic la faran servir. Cal tenir en compte que la CELROM és un tractat internacional ratificat per Espanya el 2001 i que, com tot tractat internacional ratificat, és una norma jeràrquicament superior, fins i tot, a les lleis orgàniques de l'Estat. De fet, la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, diu a l'article 13 que els ciutadans tenen dret a «utilitzar les llengües oficials al territori de la seva comunitat autònoma» i no és tolerable que un servei de trucades que atén ciutadans que telefonen des d'arreu de l'Estat només estigui disponible en una sola de les llengües oficials.