Aquesta nit arriba al Teatro Real de Madrid Carmen de Georges Bizet en una peculiar adaptació de Calixto Bieito, que situa l'acció a una ciutat fronterera entre Espanya i el Marroc que podria ser Ceuta. L'obra tenia algunes escenes que es consideraven vexatòries per a la bandera espanyola, en què s'usava per netejar el terra o fins i tot per eixugar-se el cul. Aquestes escenes han estat suprimides en l'obra que es representa al Real. Segons els organitzadors, la iniciativa ha estat del propi Bieito, a causa de les circumstàncies polítiques dels darrers temps.

La polèmica de García-Margallo

L'obra es va estrenar el 1999 al Festival Perelada, i ha circulat fins ara per 30 països (també s'ha pogut veure al Liceu). Situa la trama als anys setanta, en un entorn marcat pels conflictes entre legionaris i contrabandistes. L'ex ministre d'Exteriors, José Manuel García-Margallo, va arribar a formular una pregunta parlamentària quan es va estrenar l'obra a París, el passat mes d'abril, en protesta pel seu contingut. També va haver-hi una campanya en contra de l'adaptació, menada per la ultraderechista Asociación Patriótica Millán Astray, que fins i tot va amenaçar amb portar les seves protestes a la sala del teatre. Joan Matabosch, director artístic de l'obra, ha afirmat que els "ajustaments" s'han produït "per a que no hi hagi canvis en el sentit que es vol expressar, per mantenir la força del muntatge pel moment que estem vivint" i per evitar que hi hagi "lectures diferents" de les que buscava Bieito.

Provocadora, però amb límits

Bieito afirma que vol recuperar la duresa de la Carmen de Bizet, sovint dissimulada. Afirma que vol afrontar l'assassinat de la protagonista com un "crim de violència de gènere". Bieito vol comparar la seva Carmen, per la seva contundència, a les obres de Quentin Tarantino o a les de Martin Scorsese. Afirma que es tracta d'una versió trencadora que vol posar el seu públic cara a cara amb el maltracte, la humiliació, el masclisme, la passió, la bogeria, la violència quotidiana... Ara bé, en els moments actuals no ha estat capaç d'afrontar el nacionalisme.