No destapem res de nou si diem que la restauració ha estat greument afectada per la covid-19. Tampoc que el comerç d’alimentació ha hagut de fer un gran sobre esforç per trobar noves maneres de vendre i adaptar-se al consumidor. L’inesperat tancament a mitjans del març de 2020, les restriccions i les franges horàries que s’han anat adoptant paulatinament han obligat a tot el conjunt del mercat alimentari a buscar alternatives per fer front a uns problemes que ja existien abans però que la pandèmia ha fet més que evidents. I a grans mals, grans remeis.

En el cas de bars i restaurants, les mesures restrictives han ofegat un sector que viu de tot allò que se’ns ha prohibit a la ciutadania durant l’últim any i mig: sense oci, ni afterwork, ni alegria, ni desconnexió, tot s’ha resumit a sobreviure a uns mesos molt convulsos on la salut ha estat a primera línia - i com havia de ser. Però ara que tot s’està flexibilitzant es planteja la gran pregunta, aquella que molts porten temps fent-se però que s’han reservat per por a ser titllats de mirar més per la butxaca que per la humanitat: i ara, què fem per la supervivència econòmica d’un gremi greument colpejat?

cafe 5579069 1920

Millores en els lliuraments a domicili

Una de les pràctiques que ha donat un pèl d’aire al món de la restauració ha sigut que bars i restaurants puguin maximitzar el seu servei de delivery. Tot i que és una pràctica que no ens ve de nou, les xifres parlen per sí soles: els lliuraments a domicili han crescut en un 60% durant el confinament.

Sens dubte, potenciar aquest recurs és un dels reptes del gremi per assegurar tant el manteniment com l’augment de les vendes i és que, pandèmia a part, poder dinar o sopar sense aixecar-nos del sofà és una comoditat a la que molts no volen renunciar. Invertir en aquest sentit és anar sobre segur i cada cop són més les entitats que proporcionen assessorament en aquesta direcció. És el cas de Banc Sabadell, que garanteix un seguit de serveis perquè botigues de queviures, bars i restaurants puguin equipar-se per donar resposta a les noves necessitats. Per exemple? Potenciar el leasing delivery o l’autorenting delivery com a noves formes de venda, apropant la possibilitat d’adquirir vehicles enfocats a realitzar aquesta mena de serveis.

delivery

L’entitat també garanteix millores en la gestió del dia a dia, aquelles enfocades a mantenir periòdicament la bona salut de cada comerç, sobretot en qüestions de cobraments. Parlem de millorar la competitivitat del dispositiu TPV (Terminal de Punt de Venda) posant en valor la millora de la comunicació, la revisió i l’entrega, així com de tenir una pòlissa de crèdit al 0% o de poder fraccionar el pagament d’impostos. Inclús també hi ha la possibilitat de disposar d’una targeta Cash in per ingressos de fins a 15.000 euros en efectiu o de finançar la renovació dels punts de venda.

Especialització, tecnologia i comerç de proximitat

El comerç al detall d’alimentació i begudes s’ha vist reforçat pel confinament. Al contrari que la restauració i la resta del comerç minorista, aquest sector va tancar l’any 2020 amb un creixement de les vendes. No només això, sino que la compra de proximitat també ha experimentat un augment de la seva activitat, que els últims anys estava molt agreujada per la intensa competència procedent de les grans superfícies i les cadenes de supermercats. Banc Sabadell també ha reforçat aquesta idea donant resposta a alguns reptes importants que el petit comerç haurà de començar a valorar.

vegetables 2732558 1920

La incorporació de noves tecnologies és crucial per fer front a grans cadenes, adoptant per exemple fórmules d’entrega assequibles que puguin competir amb els gegants del mercat. No només això, sinó que l’aposta per la sostenibilitat és un plus pel comerç de proximitat: davant la creixent preocupació del consumidor pel medi ambient, cada vegada s’aposta més per consumir aliments d’origen vegetal, reduir el plàstic o comprar a granel. No hi ha dubte que aquesta filosofia està en l’ADN de moltes botigues locals i això n’augmenta la seva confiança. Indubtablement, el confinament pandèmic ha suposat un abans i un després pel canal online del sector de l’alimentació, i això és un factor clau perquè el sector continuï avançant cap a una adaptació logística, digital i sostenible. La conjunció d’aquests 3 factors marcaran l’activitat sectorial a mitjà i curt termini, tenint en compte que el comerç online ha de conviure amb l’aposta pels productes frescos i ecològics i els plats preparats.

L’especialització sembla ser la resposta a tot. Aquesta seqüència de mesures que el banc potencia té darrere un enorme equip de gestors especialitzats en models de negoci que confien cegament en que un negoci tendeix més a créixer com més especialitzada estigui tant la seva xarxa comercial com el seu posicionament de marca. I això és el que s’intenta des de diferents fronts: adaptar cada nínxol i potenciar-ne totes les seves característiques. El que tenim per segur és que la pandèmia ha demostrat que hi ha d’haver altres maneres de fer les coses si els gremis de la restauració i de l’alimentació volen sobreviure. La recuperació passa per aquí. Poc a poc i bona lletra.