L'Ajuntament de Barcelona completarà la instal·lació de wifi a tots els autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) durant el mes de març, i habilitarà als 1.003 vehicles públics de la flota la connexió, que ja està operativa a 380 autobusos.

El primer tinent d'alcalde, Gerardo Pisarello, ha destacat avui que aquesta instal·lació -a través de TMB i l'Institut Municipal d'Informàtica (IMI)- permetrà gairebé doblar la xarxa de punts wifi de la ciutat, que actualment compta amb 1.038 actius.

La regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha destacat que aquesta connexió permetrà, a més, ampliar les capacitats tecnològiques dels autobusos, ja que enviarà informació d'alteracions previstes a les pantalles interiors, actualitzarà les previsions de freqüències de pas i contribuirà a detectar possibles incidències.

Garantia d'accés

Amb la comissionada de Tecnologia, Francesca Bria, Pisarello ha defensat que aquesta instal·lació representa "un gran pas en la garantia de l'accés a Internet com un servei públic per a tota la ciutadania" que permet combatre l'esquerda digital.

La presidenta de TMB ha recordat que la majoria dels usuaris del transport públic són dones -als autobusos, ho són el 67%-, per la qual cosa instal·lar aquestes connexions als vehicles permet també "oferir un servei també en clau d'igualtat".

El pla Barcelona Ciutat Digital, impulsat pel Govern municipal, pretén garantir l'accés a serveis i solucions que ofereix Internet i que sigui efectiu i equilibrat a tota la ciutat, en la qual existeix una esquerda digital entre barris i en funció del nivell de renda, que s'agreuja quan es combinen factors com l'ocupació i el nivell d'educació.

Diferències entre barris

Segons un informe de Barcelona Mobile World Capital, un 84% dels barcelonins disposa d'Internet de banda ampla a casa seva, però entre barris existeixen diferències de fins a 34 punts percentuals pel que fa a la connexió d'Internet a l'habitatge: a Les Corts en tenen el 96%, i a Torre Baró, el 62%.

La iniciativa se suma a la instal·lació de wifi a 16 estacions de metro, que es desplegarà en diverses fases: al febrer a Universitat, Espanya, Arc de Triomf, Sagrera (L1) i Diagonal (L5); a l'abril a Paral·lel (L3), Catalunya (L1), Sants Estació i Sagrada Família (L5); al juliol a Liceu, Catalunya, Passeig de Gràcia, Diagonal, Lesseps (L3) i Sagrada Família (L2), i al desembre a la L3 de Sants Estació.

El projecte Barcelona Wifi -que va començar el 2007- disposa de 427 punts d'accessos ciutadans a diversos equipaments municipals i de 611 en carrers de la ciutat -sumant el total de 1.038 punts-, amb un servei que compta amb una mitjana de 138.788 usuaris mensuals i 627.095 accessos.

Velocitat limitada

Pisarello ha recordat que l'Ajuntament no pot oferir lliurement el servei de manera il·limitada perquè, segons la Circular 1/2010 de la Comissió Nacional del Mercat de les Telecomunicacions, es pot considerar que atempta contra el principi d'inversió privada en un mercat de lliure competència, per la qual cosa la velocitat està limitada a 256 Kbps.

"Estem mirant de trobar el suport d'altres forces al consistori i més ajuntaments per fer un front comú" per exigir modificar la normativa per poder augmentar aquesta velocitat i abordar el repte de posicionar Barcelona com una capital tecnològica a l'alçada del segle XXI, ha dit.

L'inici d'aquesta ampliació de la xarxa WI-FI coincidirà amb la celebració del Mobile World Congress (MWC) -del 27 de febrer al 2 de març al recinte Gran Via de Fira de Barcelona-, esdeveniment que va registrar vagues de Metro durant la passada edició i davant els quals Vidal ha assegurat que dialoguen, també amb els taxistes, i ha recordat que preveuen ampliar la xarxa de carrils bus i taxi i augmentar el control per evitar que hi circulin vehicles particulars.