L'entitat Som Meridiana, que agrupa les diferents associacions veïnals de l'entorn de l'avinguda, apressen l'Ajuntament de Barcelona perquè posi en marxa ja la reforma de la zona començant pel tram entre Fabra i Puig i Aragó. Pel que fa al primer tram plantejat per l'Ajuntament, els veïns coincideixen amb la proposta preferida del govern, que preveu l'eliminació de dos carrils, però demanen que això es faci en una sola fase.

"El que volem és veure ja els projectes executius. Volem que es comenci a concretar i que es comencin a fer coses", ha apuntat en declaracions a l'ACN Oleguer Méndez, de l'associació de La Sagrera. Els veïns han consensuat un manifest que a més de reclamar celeritat, també exigeix un compromís ferm amb un projecte global, des del parc de la Ciutadella fins a Ciutat Meridiana i Vallbona, i que estigui consensuat amb el moviment veïnal i amb els grups polítics municipals.

El tram passeig Fabra-carrer Aragó, el punt de partida

De les quatre opcions que va plantejar l'Ajuntament per al primer tram de reforma, el situat entre el passeig Fabra i Puig i el carrer Aragó, Som Meridiana defensa la quarta, la mateixa que el govern municipal, perquè és l'única que implica una reducció efectiva de carrils. Consistiria en mantenir l'amplada actual de les voreres i, en una primera fase, eliminar un carril d'entrada a la ciutat. S'implementaria un carril bici central de 6,7 metres i s'augmentaria l'arbrat (550 unitats més) i la zona verda (24.000 metres quadrats). En aquesta primera part de l'operació s'hi destinarien 9,2 MEUR. Quan estigués enllestida i s'hagués adaptat el trànsit a la nova configuració de carrils, s'eliminaria el carril de sortida, amb un cost de 2,3 milions. La previsió és enllestir la primera fase en aquest mandat.

Una sola fase

Ara bé, els veïns posen la condició que les dues fases que contempla el pla de l'Ajuntament es realitzin d'un sol cop i que s'eliminin els dos carrils alhora. "El que no volem és que es faci la primera fase i després no vegin com fer l'altra, perquè llavors tindríem una mitja solució posada en marxa, però no seria cap mena de solució. Amb mitges parts no solucionaríem res", ha argumentat Méndez. 

Pel que fa a les actuacions previstes a curt termini, reclamen celeritat perquè els veïns comencin a notar-ne els efectes. Aposten per modificar la freqüència semafòrica per prioritzar els vianants, equipar els semàfors amb radars i instal·lar mesuradors de contaminació acústica i de l'aire. "Això continua sent un niu de trànsit, de soroll i de contaminació i això s'ha d'acabar. Hem de començar a posar data de finalització a aquest patiment", ha conclòs Méndez.