Adif ha reprès aquest dimecres les obres d'estructura de la futura estació de la Sagrera de Barcelona, un cop completada la tramitació administrativa i autoritzada la continuïtat provisional dels treballs per part del ministre de Foment, Íñigo de la Serna.

El Ministeri de Foment assegura que la reactivació d'aquestes obres, que permetran culminar l'execució de la llosa inferior de l'estructura, suposen "una fita rellevant" en l'avanç dels treballs per "impulsar de forma decidida aquest projecte estratègic per a la ciutat".

En els últims mesos, la comissió tècnica integrada per Adif, l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat ha treballat en la redefinició del projecte de la llosa inferior de l'estació, actuació que arriba després que el passat 20 de juny s'iniciessin els treballs del col·lector de la Rambla Prim, imprescindible per prosseguir les obres d'estructura i accessos de la futura estació.

El Ministeri de Foment espera que les quatre grans actuacions que contempla la realització de les obres de l'estació de la Sagrera estiguin acabades en el tercer trimestre de l'any 2020, amb una inversió de 841 milions d'euros. 

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha reaccionat a la noticia assegurant que "després de molt insistir, i de moltes promeses incomplertes per diversos ministres, es reprenen per fi les obres a l'estació de la Sagrera". En un missatge a Twitter, Colau també ha demanat que les obres avancin ràpid "per recosir els barris afectats".

Un projecte en dues fases

Les obres del projecte d'estructura consten de dues fases principals, la primera d'elles consistent en la posada en servei dels corredors ferroviaris de rodalies de les línies Barcelona-Mataró i Barcelona-Granollers-Sant Celoni per l'interior de la futura estació. La segona servirà per a la posada en servei del corredor d'alta velocitat, també per l'interior de la futura infraestructura. 

En aquestes dues fases, el projecte contempla l'execució de la llosa inferior, la reubicació de les línies ferroviàries d'ample convencional existents sobre la llosa, l'execució de forjats per aparcaments, vestíbuls i ressituar la Línia d'Alta Velocitat, així com l'execució de la coberta de l'estació. 

L'estació de la Sagrera tindrà una longitud de 550 metres i una amplada de 80 metres per al nivell de rodalies i 130 per al d'alta velocitat. La zona de rodalies tindrà capacitat per a 8 vies i 4 andanes i 130 metres mentre que a l'espai d'alta velocitat hi haurà fins a 10 vies i 5 andanes. La superfície arribarà als 259.000 m2 i a més s'executarà una cimentació per a 180.000 m2 d'edificis destinats a ús terciari. 

En el marc de les obres la llosa inferior, es realitzarà la neteja i adequació dels fons de la part ja excavada. També s'acabaran els treballs pendents d'excavació per a l'execució de la llosa i les galeries inferiors.