Com es poden
reduir les emissions
al mar?
Guillem Maneja per
En aquest article s'analitza el paper del transport marítim en l'actualitat i els seus efectes en la fauna i la flora marina, fent malbé i alterant els seus cicles naturals. Coneixerem què és el bunkering i el gas natural liquat, l'alternativa de combustible cada vegada més extensa gràcies als seus avantatges i a la seva afectació més baixa al medi natural.
El transport
marítim
Cada vegada és més rellevant la posició que ocupa el transport marítim en el comerç mundial.
Més de 0 vaixells mercants transporten entre el 80% i el 90% de les mercaderies de tot el món.
I consumeixen al voltant del 10% del cru mundial.
0%
Quant consumeix
un ferri?
28.000.000 kg
de combustible per any,
i això equival a...
370
camions
+
1.000
autobusos
+
25.500
cotxes
Per això els experts consideren al gas natural liquat
com un combustible marítim alternatiu al Petroli.
La seva adaptació permetrà la implementació de les
futures Fonts renovables
Quins combustibles
es fan servir?
Els combustibles utilitzats en el transport marítim solen ser productes derivats del refinat del petroli després de l'extracció de la gasolina, la nafta, el querosè, el gasoil i el dièsel. Així s'obté un romanent pesat i molt viscós anomenat fuel que serveix per alimentar els motors i és el combustible més utilitzat en el transport marítim. Un combustible de baixa qualitat, barat i, alhora, molt contaminant a causa de les emissions d'òxids de sofre.
Gasolina
Nafta
Querosè
Gasoil
Diesel
FUEL OIL: PESAT, VISCÓS, BAIXA QUALITAT, BARAT, MOLT CONTAMINANT
El transport marí suposa el 2,11% de les emissions totals de CO2 a tot el món, suposa el 15% de les emissions mundials d'òxids de nitrogen (NOx) i representa més del 8% de les emissions de l'òxid de sofre (SOx).
0 milions
Nombre de les tones estimades de CO2 / any que la indústria naviliera emet
0 milions
Previsió de l'augment del nombre de tones de CO2 l'any 2050
1/1/2020
Data en què l'Organització Marítima Internacional (OMI) i el Parlament Europeu es preveu que limitin les emissions de sofre al 0,5% per la seva incidència negativa en la salut humana
0 %
Percentatge d'augment de les emissions de GEI procedents del transport marítim l'any 2050 segons l'OMI, si no s'adopten mesurades necessàries
0%
Percentatge de les emissions globals que representaria segons l'Agència Europea de Medi Ambient (AEMA)
0
Més d'un centenar de països es van reunir l'abril de 2018 i es van comprometre a reduir el 2050 almenys un 50% les seves emissions de GEI respecte a les del 2008
La contaminació
marítima: el petroli

El petroli és l'agent contaminant més comú sobre el mitjà marí a causa de l'elevat volum del seu transport.

Contràriament al que es pugui pensar, l'abocament de petroli a causa d'accidents dels bucs que el transporten i que provoquen les conegudes marees negres, només representa el 5% del total d'impacte en l'entorn marí. El seu impacte social té una enorme transcendència a causa de la seva espectacularitat, a les pèrdues de vides humanes i al fet que concentren sobre un àrea concreta grans impactes ecològics, econòmics i socials negatius.

50% Efluents industrials urbans abocats
pel riu
5% Accidents
19% Operacions Navals
11% Successos Naturals
13% Origen Atmosfèric
2% Altres
Les balenes, dofins, foques i lleons
marins rarament es veuen afectats pel
vessament d'hidrocarburs, ja que es creu que
el poden detectar.
A més de la contaminació marítima, el transport marítim augmenta els sons aliens al mar; això té efectes negatius en les espècies marines.
Com es poden
reduir els
gasos amb efecte
d'hivernacle?
Navegació lenta
Àrees de control
Millors rutes
Prohibició de descàrregues en àrees marines delicades
Nous dissenys de buc per millorar l'eficiència del consum de combustible i la seguretat
Actualment, s'està examinant l'ús de combustibles més nets, incloent els biocombustibles, així com la propulsió híbrida elèctrica o l'ús del gas natural liquat (GNL).
Per què el gas
natural liquat
és la principal
alternativa?
Característiques:
- No és tòxic
- No és inflamable
- Inodor
- Incolor
Principals avantatges

- Una important reducció d'emissions contaminants
per generar la mateixa quantitat d'energia.

- Millora en la qualitat de l'aire per la reducció d'emissions contaminants.

- Permet desplaçaments llargs, amb autonomies d'entre 800 km i 1.500 km.

- Aconsegueix reduir el soroll ambient en un 50%.

- En cas d'accident i abocament, els vessaments de GNL, a diferència del fueloil,
es dissipen en l'aire i no contaminen el terra ni l'aigua.

- Estalvi econòmic en la factura de combustible.

Com es subministra gas natural
liquat als vaixells?
El bunkering és un terme anglès que designa l'abastiment i proveïment dels vaixells. Depenent del volum, les condicions del proveïment, la tipologia del vaixell, les rutes i els temps d'atracada, s'utilitzen diferents maneres d'aprovisionament, i les més habituals són les següents:
1 D'un emmagatzematge fix a terra a vaixell (terminal to ship)
2 Amb contenidors criogènics mòbils mitjançant una grua (ISO contenidors)
3 De camió a vaixell (a través d'una mànega, truck to ship)
4 De vaixell a vaixell (ship to ship)
La sostenibilitat al
Port de Barcelona

El Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire del Port de Barcelona consta de 25 accions que tenen en compte la reducció de les emissions.

Una de les accions més destacables del Pla és la promoció del GNL com a combustible alternatiu per a vaixells, maquinària de terminal i camions. El GNL redueix un 80% les emissions de NOx i suprimeix totalment les emissions de partícules sòlides en suspensió i d'òxids de sofre. Una altra actuació del Pla és implantar una ambiciosa política de bonificacions ambientals sobre la taxa dels vaixells, de manera que s'incentivi l'arribada de ferris, creuers i vaixells de càrrega més nets. A més, amb aquest Pla es pretén renovar tota la flota interna del Port de Barcelona amb vehicles 100% elèctrics i crear la infraestructura necessària perquè això sigui possible.

Baleària:
el primer vaixell de passatgers
a Espanya amb un motor auxiliar de gas
El gener passat, Gas Natural Fenosa i Baleària van firmar el primer contracte de
subministrament de bunkering de GNL per propulsar vaixells a Espanya.
La flota mundial propulsada per GNL augmenta a un ritme d'entre un 15% i un 25% anual
Si la tendència continua en la mateixa línia, el 2025 podria existir una flota mundial de 300 i 600 vaixells
S'estima que el 2035 el 22% del consum total de bunkering serà de GNL
Avui dia, 119 vaixells al món funcionen amb GNL i la majoria es troben a Noruega