El VII Festival Internacional Orgue de Montserrat oferirà per primera vegada repertori de música contemporània, inclòs en dos dels quatre concerts del cicle estival. L’organista basca Loreto Aramendi, que inaugurarà el festival, interpretarà entre altres l’obra singular de Georg Ligeti. Al seu torn, els germans anglesos Tom i Jonathan Scott posaran la nota experimental a la cita, amb un concert per a piano i orgue, que també inclou peces de contemporània creades pel mateix Johnathan. Els altres dos recitals els protagonitzaran el mestre Michal Novenko i el cor Barcelona Ars Nova amb Miquel Gonzàlez, ambdós dedicats a la música barroca. “Innovar en la tradició pròpia sonora és el leitmotiv del festival”, afirma el director del festival, el pare Jordi-Agustí Piqué de Montserrat.

Innovació i la voluntat de mostrar al gran públic les possibilitats que ofereix l’orgue dins i fora de la tradició litúrgica. Aquestes dues premisses es mantenen en la setena edició del Festival Internacional Orgue de Montserrat (FIOM), amb un programa de quatre concerts gratuïts a la Basílica de Santa Maria de Montserrat els dissabtes 24 de juny, 15 de juliol, 12 d’agost i 9 de setembre. 

Així com l’any passat el jazz es va colar al festival amb un diàleg entre l’orgue Blancafort i el saxo, de la mà dels germans Italo-suïsso Faggioni, enguany l’obertura a noves sonoritats porta el nom dels germans de Manchester Tom i Jonathan Scott i el seu duet per a piano i orgue. Els dos músics “recrearan” amb aquesta fórmula obres de repertori clàssic (Mozart, Debussy, etc.), però també interpretaran alguna composició de música contemporània, escrita per Jonathan Scott. 

La música contemporània serà, doncs, una de les novetats del festival. Més enllà del concert de cloenda dels germans Scott, la contemporània també serà protagonista de la inauguració del certamen, amb Loreto Aramendi, organista titular de l’orgue Cavaillé Coll de la Basílica de Santa Maria del Coro, de Sant Sebastià. 

Aramendi oferirà un concert amb l’accent en la música romàtica, però també amb obres de J. S. Bach i finalment composicions de música contemporània, en especial l’obra singular del compositor Georg Ligeti (1923-2006). “Volem la presència de la música contemporània creada expressament per orgue, perquè innovació i contemporaneïtat són les dues característiques que hem volgut donar al festival”, explica Jordi-Agustí Piqué, monjo de Montserrat i director del FIOM. 

El segon concert del cicle dedicat enguany més que mai als grans solistes europeus acull el professor d’orgue del Conservatori Superior de Praga, el mestre Michal Novenko. Serà el dissabte 15 de juliol, i en el seu programa presentarà un ventall de propostes “que mostraran totes les possibilitats de l’orgue de Montserrat”. Interpretarà música de J.S Bach i també música escrita expressament per a la Basílica, concretament els ‘Cinc Versos de mig registre’, del pare Miquel López, un destacat representant del barroc català a l’Escola de Montserrat. Tal com és característic dels seus programes, no mancaran les improvisacions, en aquest cas sobre temes mallorquins i catalans. 

El tercer concert està dedicat a la música vocal de J.S. Bach. El dissabte 12 d’agost, el cor Barcelona Ars Nova, acompanyats pel mestre Miquel Gonzàlez (co-director del FIOM), i sota la direcció de Mireia Barrera, interpretaran dues cantates del mestre alemany: la famosa cantata 147 i la cantata 129. 

El VI Festival Internacional Orgue de Montserrat serà novament un homenatge a la memòria del P. Abat Cassià M. Just, organista i músic rellevant, que va morir el 12 de març de 2008. Igualment, aquest certamen musical continua amb la voluntat de possibilitar l’audició en l’orgue Blancafort (2010) d’alguns dels millors intèrprets de l’orgue de l’àmbit internacional.

Nou Màster en gestió de patrimoni litúrgic

Jordi-Agustí Piqué co-dirigirà a partir del curs vinent el nou Màster en Patrimoni Musical Litúrgic, organitzat conjuntament per l’Ateneu Universitari Sant Pacià i la Universitat de Barcelona (UB). Piqué ha aprofitat la presentació del FIOM per anunciar la creació d’aquesta titulació, destinada a formar futurs gestors de patrimoni musical litúrgic. Una especialitat “que passa pels instruments (com l’orgue), arxius i materials artístics, però també per l’organització i divulgació de cicles o de concerts”, ha detallat Piqué, que compartirà la direcció del curs amb Josep Alsina Masmitjà (UB).

El màster consta de dos cursos, s’impartirà en català, castellà i anglès, i entre el seu professorat hi ha el compositor Benet Casablancas, l’organista Juan de la Rubia, el director de L’Auditori, Joaquim Garrigosa, el professor de musicologia Juan Carlos Asensio Palacios o el mestre Josep Pons, director de l’Orquestra Simfònica del Liceu. L’equip docent treballarà en col·laboració amb institucions com el Conservatori del Liceu, l’ESMUC, Barcelona Ars Nova i les misses polifòniques, i la UB.

(A la fotografia Georg Ligeti)