Spotify és la plataforma de música per streaming més utilitzada del món, però la seva arribada al cim no ha estat fàcil, i segueix sense ser-ho. Els costos dels royalties (regalies per drets d'autor) i les despeses de distribució absorbeixen la gran majoria dels seus ingressos. Per l'altra part, discogràfiques i artistes consideren insuficient el seu tros del pastís.

Alguns músics han provat de boicotejar el negoci de Spotify i altres aplicacions de l'estil. L'artista Kevin Kadine, coautor de l'èxit All about that bass de Meghan Trainor, es va queixar dels ingressos rebuts per les reproduccions del tema musical. Quan la cançó es va reproduir 178 milions de vegades a Spotify, Kadine va obtenir un benefici de 5.600 dòlars (5.021 euros). "És l'èxit més gran que un artista pot tenir en la seva carrera, i ingresses només 5.600 dòlars. Com alimentes la teva família amb això?", va dir l'artista en un esdeveniment a Tennessee, Estats Units.

Tanmateix, la solista Taylor Swift es va convertir en el cas més famós d'intent de boicot a Spotify i companyia. El 2014, la cantant va denunciar que aquestes plataformes no gestionaven de forma adequada el pagament dels royalties als artistes. Swift va provar sort a Apple Music, però no van tardar a sorgir els problemes.

La solista no veia just que Apple no pagués royalties als artistes per les cançons que els usuaris podien reproduir durant els tres mesos de prova gratis de l'aplicació. Les pressions de la cantant van provocar que els de Cupertino canviessin aquest model de negoci. D'aquesta forma, Apple va començar a pagar royalties per les reproduccions dels usuaris que consumien la seva plataforma durant els mesos gratuïts.

No obstant això, després de diversos anys fora de les plataformes de música en streaming, Swift ha decidit tornar. La cantant ha pres la seva decisió després que el seu últim àlbum 1989 hagi assolit els 10 milions de còpies venudes i després d'haver-se convertit en la solista que més va guanyar el 2016, segons Forbes.

La discogràfica de Swift va informar del retorn de la seva estrella a Spotify i a la resta d'aplicacions "com a agraïment als fans" després dels últims èxits aconseguits per la cantant.

L'èxit agredolç de Spotify

Fundada el 2006, Spotify està valorada en 8.500 milions de dòlars (7.620 milions d'euros). Mai no ha aconseguit un benefici net a causa dels royalties que paga. Els comptes de la marca en aquest 2016 mostren un augment del 53% del seu volum de negocis fins als 2.900 milions d'euros. En canvi, les pèrdues també han crescut, concretament el doble respecte a l'any anterior, amb 539 milions d'euros, segons The Wall Street Journal.

Durant l'últim any, la companyia ha assolit la xifra de 140 milions d'usuaris arreu del món, segons dades publicades per TechCrunch. Més de 50 milions de persones s'han subscrit al servei de pagament de la plataforma. Actualment, el 90% dels ingressos de Spotify procedeixen dels usuaris prèmium que paguen la seva quota mensual.

roaming GettyImages
Tecnologia Què suposa el nou roaming? Daniel López Pérez