La tecnologia té un pes vital en la nostra vida quotidiana i prova d'això és el poder de les grans multinacionals del sector. Apple, Alphabet (Google) i Microsoft són les tres empreses que lideren la capitalització borsària mundial actual; o, dit d'una altra forma, són les tres empreses més poderoses del món. Aquest any 2016 ha suposat la consolidació de la indústria tecnològica com la més influent en la societat i, per això, repassarem alguns dels grans llançaments i anuncis tecnològics que han marcat el curs que estem a punt de tancar.

Els smartphones més capdavanters

Les últimes grans novetats de telefonia mòbil han aterrat aquest any amb força. D'una banda, aquest mes de setembre arribava a les botigues d'Apple el nou iPhone 7 disposat a arrasar en vendes. No ho va fer tal com s'esperarava, ja que segons la firma GfK el nou dispositiu hauria venut un 25% menys que l'iPhone 6S en el seu llançament el 2015, el qual va suposar tot un rècord amb 13 milions d'unitats venudes en els tres primers dies. Els de Cupertino no presentaran les seves dades de vendes fins al gener, però iPhone 7 ja va donar mostres de la seva bona acollida pels consumidors des del primer dia, quan a les principals botigues oficials espanyoles la versió Plus ja s'havia esgotat només amb les reserves per Internet.

Google

Per la seva part, Samsung ha rebut crítiques realment positives del seu Galaxy S7. Un terminal que ha portat el seu segell a un nivell de referència dins del sector, amb un acabat nou en la seva versió Edge, gran potència, bona autonomia, així com la seva pantalla i les seves càmeres. En paral·lel, Google ha culminat aquest 2016 el seu nou projecte en la telefonia mòbil, acomiadant-se de la família Nexus i donant pas als Píxel, fabricats plenament per ells, amb la intenció de fer un salt definitiu a la gamma més alta i provar de competir de tu a tu amb els dos colossos del sector: Apple i Samsung.

La revolució de l'automobilisme

El mes de març passat, Elon Musk, director executiu de Tesla, va presentar el seu "vehicle elèctric per a les masses": el Tesla Model 3. L'anunci d'aquest vehicle ha suposat una autèntica fita entre els amants de l'automobilisme per tractar-se d'un cotxe elèctric que busca fer-se un lloc entre la classe mitjana. El seu llançament serà a finals de 2017, el seu preu serà de 35.000 dòlars, disposarà de 376 km d'autonomia i podrà passar de 0 a 100 km/h en sis segons. Tot just 24 hores després de l'anunci d'Elon Musk, les reserves del Tesla Model 3 van ascendir fins a les 200.000, superant per complet les expectatives de la companyia nord-americana. Les característiques, disseny i preu del cotxe han provocat un sisme dins del sector automobilístic, ja que tot això li permetrà competir directament amb els vehicles de combustió.

Tesla

La realitat virtual ja és entre nosaltres

Aquest 2016 hem assistit al llançament al mercat de les ulleres Oculus Rift, les HTC Vive i les PlayStation VR, els grans referents de la realitat virtual. El seu preu ha suposat el principal motiu pel qual encara no han aconseguit triomfar quant a vendes i assentar-se entre els consumidors, però també altres motius com la falta de continguts adaptats i serveis que permetin treure'ls el profit més gran possible. D'altra banda, cal tenir en compte que per gaudir de jocs i altres continguts en aquestes ulleres és necessari un aparell que pugui moure tota aquesta informació com, per exemple, un ordinador amb prou potència o una PS4 en el cas de les PlayStation VR, a més d'alguns perifèrics com els comandaments i la càmera de PlayStation Move. En aquest sentit, la realitat virtual té un llarg camí per davant per obrir-se un buit en les nostres vides diàries, però sempre podrem recordar aquest any com el moment de la seva arribada.

La intel·ligència artificial ja supera la ment humana

Futur i intel·ligència artificial van agafats de la mà. Les grans companyies tecnològiques són conscients d'això i ja aposten per les màquines que pensen per si soles. Per exemple, Intel va comprar aquest any Nervana Systems per 350 milions d'euros, una empresa dedicada que les màquines desenvolupin autoaprenentatge. En aquesta línia, les anomenades IAs estan destinades a realitzar càlculs i resoldre problemes en lapses de temps molt més curts que com ho faria un ésser humà. L'IA anomenada Watson va arribar a diagnosticar el passat mes de setembre al Japó un tipus de leucèmia molt particular a la medul·la òssia d'una pacient gràcies que va comparar el seu informe mèdic juntament amb el d'uns altres 20 milions d'estudis clínics. Un altre exemple de les capacitats d'aquestes màquines pensants és el de AlphaGo, un programa de Google que va ser capaç de derrotar el campió coreà del joc de taula Go, una modalitat molt coneguda a Àsia.

AP/Lee Jin-man

Els Pokémon ens envolten

Durant l'estiu passat, milions de persones a tot el món van sortir als carrers a capturar Pokémon. Niantic, desenvolupadora de Pokémon GO, va donar lloc a un autèntic fenomen que no va passar desapercebut per a ningú. L'aplicació ha aconseguit rendibilitzar l'aposta per la realitat augmentada, una tecnologia que, a diferència de la realitat virtual, pretén combinar el món virtual amb el real. L'èxit rotund de la realitat augmentada que altres títols, com per exemple Invizimals, no van aconseguir ha impulsat que més companyies vulguin seguir l'empremta de Pokémon GO i apostar de ple per l'esmentada tecnologia.