Encara no té beneficis però ha enamorat a un grup molt selecte d'inversors tecnològics. L'aplicació de missatges efímers Snapchat ha aixecat al voltant de 1.800 milions de dòlars (1.612 milions d'euros) de diverses firmes de capital risc des de principis d'any.

Aquesta xifra sitúa la valoració de Snapchat prop dels 20.326 milions de dòlars, segons TechCrunch. Per comparar, l'app de lloguer de taxis Uber està valorada en 50.000 milions i la de lloguer de cases i habitacions AirBnb en 25.500 milions. 

Snapchat, llançada al setembre del 2011, permet enviar missatges amb fotos i vídeos anomenats "snaps" (pot traduir-se per "espetecs"). Un cop s'obren, desapareixen en menys de deu segons. També permet aplegar diversos espetecs en "històries", que es mantenen vives 24 hores.

La mateixa aplicació ofereix eines per a editar fotos i vídeos, afegint-hi text o alguns efectes audiovisuals. Es poden sumar destinataris fàcilment des de l'agenda de l'usuari o via codi escanejable i el tipus d'interacció que permet és més tertúlia que servei.

Friquis

En fi, és la xarxa social amb més friquis per píxel quadrat, però s'ha fet un forat entre el jovent de 18 a 35 anys. Al desembre del 2015 tenia 110 milions d'usuaris (l'any anterior eren 74 milions) que veuen 10.000 milions de vídeos cada dia. Facebook, la xarxa social més gran, té 1.400 milions d'usuaris i Twitter 300 milions.  

Snapchat permet a setze publicacions afegir "històries" a la secció "Discover", entre les que hi ha les cadenes de tv CNN i ESPN, el diari Daily Mail, les revistes National Geographic i People, i les webs Vice o BuzzFeed.

La gràcia de la cosa és que, segons Re/Code, Snapchat carrega a aquestes empreses al voltant de cent dòlars per cada mil usuaris que veuen les històries que pengen a "Discover". És a dir que fan pagar a les capçaleres pels usuaris que aconsegueixen enlloc de pagar ells pels continguts que els permetrien obtenir usuaris per a vendre'ls als anunciants. A més, si aquestes marques venen publicitat a les seves històries han de partir-se la facturació amb Snapchat.

L'aplicació també demana entre 450.000 i 750.000 dòlars a les empreses que s'hi volen anunciar i fer-se presents als 110 milions d'usuaris.

Per què la bogeria

Malgrat que encara no ha donat cap benefici ni, naturalment, té prevista la seva sortida a borsa, Snapchat atreu inversors de primera categoria, com ara Fidelity, Alibaba, els saudites de Kingdom Holding Company, Kleiner Perkins, Lightspeed, Tencent o Yahoo.

Hemant Taneja, director executiu de General Catalyst, un dels inversors, diu el que tots pensen: "Snapchat em sembla una de les grans companyies tecnològiques del futur".

Què és el que té el cor robat als inversors, doncs? "La setmana té només 168 hores", explica un inversor. "Tenint en compte el consum a Internet, això significa que cada persona no pot manegar més que entre cinc i set productes de gran escala (missatgeries, xarxes socials, agregadors, etc.), perquè no l'ample de banda no dóna per a més." Un d'aquests productes, pronostiquen, és Snapchat, perquè la majoria dels seus usuaris no fan servir altre sistema de missatgeria i hi pengen videos cada dia. L'any passat, el consum de vídeos a l'aplicació va créixer un 350%. Snapchat és un míssil digital. Això atreu molts diners.