Els patinets estan de moda. S'utilitzen en el turisme per realitzar visites guiades en algunes ciutats, però també han fet el salt a la quotidianitat i al lleure personal. Aquests vehicles elèctrics es converteixen cada vegada més en un mitjà de transport ecològic que pot interessar a tots aquells acostumats a anar d'un costat a un altre en bicicleta, monopatí o similars. Quins són els diferents models que podem trobar?

N'existeixen de tot tipus: Segways, Ninebots, Hoverboards, One Wheels i molts altres. El Segway és, probablement, el més conegut per haver estat el primer a introduir aquest tipus de tecnologia. El nom prové de la marca que el va crear i es tracta d'un patí elèctric amb un sistema d'autobalancejat de dues rodes que va començar la seva etapa en la realització de rutes turístiques, en la mobilitat d'empleats d'algunes empreses per grans espais o utilitzats per la policia. Els elevats preus dels primers models van suposar una barrera per a l'accés del públic majoritari. A favor seu, els Segways poden regular la seva velocitat, tenen una autonomia de bateria més gran respecte a la resta de dispositius (fins i tot tres vegades més) i són més fàcils d'aprendre a utilitzar.

Foto: Pixabay

Si hi ha un producte que s'apropi al Segway aquest és el Ninebot, el qual s'inspira de la tecnologia del primer per oferir unes possibilitats molt aproximades per menys diners. No obstant això, el Ninebot està més limitat, la seva mida és menor, igual com les seves rodes, i la seva autonomia i velocitat no estan a l'altura de l'altre. Segway va arribar a denunciar Ninebot, start-up xinesa amb una participació majoritària de Xiaomi, per plagi del seu producte. Irònicament, en 2015 Ninebot va comprar el seu gran rival.

Gairebé com en 'Retorn al futur'

El 2015, Marty McFly arribava al futur i utilitzava un monopatí aerolliscador en una seqüència per al record. Potser s'hauria decebut en veure que aquest tipus de dispositius no han arribat encara a les nostres vides. Al seu lloc i en el seu honor, Hoverboard (així es deia el famós skate del film) és el patí de moda. Es podria catalogar més com a joguina que com a vehicle elèctric a causa d'una escassa autonomia per fer llargs trajectes, així com el seu disseny, més proper al lleure que al transport. A més, el seu preu és molt més accessible que els anteriors i per 100-300 euros es poden trobar algunes opcions.

El disseny de l'Hoverboard es basa en una taula autoequilibrada amb dues rodes en els seus extrems. A priori es tracta d'un disseny més equilibrat que el d'una sola roda, el qual la té col·locada en el centre, mentre que els peus han de situar-se en els costats. Els dissenys d'una roda van aparèixer més tard, cridant l'atenció d'aquells més aficionats a una mobilitat més lliure, amb la capacitat d'apropar-se més a l'experiència d'un skate de tota la vida.

Foto: Hoverboard Technologies

Com s'utilitza si no té manillar? Gràcies als giroscopis i sensors que té instal·lats al seu interior, el moviment de la taula es controla amb els peus i la posició del cos. Per avançar, n'hi ha prou amb inclinar-se cap a davant amb els dits dels peus. Per retrocedir, cal pressionar amb els talons. Per poder girar-lo i encarar la direcció a què es vol anar, basta amb jugar amb ambdós peus, un fa pressió cap a davant i un altre cap enrere. Com pot resultar evident, dominar aquests patins requereix pràctica.

Nous dissenys per al futur

Segways, Hoverboards i companyia porten diversos anys al mercat i han passat per tota mena de peripècies legals per poder prosperar. En alguns països el seu ús està prohibit en la majoria de zones i algunes polèmiques com les bateries que s'incendiaven han provocat que les marques hagin de remar a contracorrent. En moltes ocasions, aquesta falta de seguretat és causada per la comercialització de productes arribats de països asiàtics que no passaven els controls de qualitat. Amb el temps, els gegants del sector han volgut esborrar aquesta mala imatge amb nous vehicles i nous dissenys.

L'One S1 de Segway va ser exposat en el CES 2017 i es tracta d'un patí d'una sola roda però, en aquest cas, es tracta d'una enorme roda amb dos pedals que sobresurten d'ella, sense taula. Aquest dispositiu és capaç d'assolir els 20 quilòmetres per hora, encara que això pot regular-se mitjançant el telèfon mòbil a través d'una connexió Bluetooth amb el vehicle. Un altre nou disseny bastant cridaner per la seva semblança amb un MacBook d'Apple és el del Walkcar, que té la mida d'un portàtil de 13 polzades, així com el color argentat característic dels de la poma mossegada. Aquest últim veurà la llum el setembre d'aquest any.