La realitat virtual continua sent una tecnologia en ple desenvolupament que busca trobar el seu lloc al mercat. La seva arribada es va produir l'any passat i el seu impacte continua sent escàs en el dia d'avui. Els dispositius Oculus Rift, HTC Vive o PlayStation VR van obrir un camí ple de possibilitats que apunta a ser explotat en el futur. Un dels principals problemes? El preu. Encara que les grans marques han intentat posar remei a aquest assumpte durant l'estiu passat.

Sony, que venia els seus PlayStation VR per 399 dòlars als Estats Units, va anunciar a l'agost que el seu dispositiu de realitat virtual inclouria ara la PlayStation Camera, una eina que anteriorment es venia per separat a un preu de 49 dòlars. Això es tradueix en una reducció del preu si es té en compte que la càmera és de compra obligada per poder utilitzar les ulleres. Aquest paquet amb més contingut estarà disponible als EUA a partir del proper setembre i es desconeix la seva extensió a Europa.

A més, la divisió PlayStation també va comunicar el llançament d'un altre pack a preu reduït: inclourà les ulleres de realitat virtual, la càmera, dos comandaments Move i el joc VR Worlds per 450 dòlars, quan abans costava 499. Aquestes ofertes arriben just després que Sony hagi venut més d'un milió de dispositius PlayStation VR des que es van llançar el passat 13 d'octubre, va anunciar la companyia en un comunicat.

Per la seva part, Facebook també va recórrer al preu per competir contra Sony. Les ulleres Oculus, que l'empresa de Mark Zuckerberg va comprar el 2014, van baixar fins als 399 dòlars als Estats Units per posar-se alhora que les PlayStation VR. Al març, Facebook ja va abaratir aquest dispositiu de 799 dòlars a 599 dòlars.

Aquesta decisió per part del gegant nord-americà s'hauria produït a causa de les escasses vendes obtingudes. A finals de 2016, s'havien venut 243.000 Oculus, mentre que en aquell moment PlayStation VR havia superat les 700.000 unitats venudes havent-se llançat més tard.

Aquestes reduccions de preu podrien considerar-se necessàries per a l'èxit de la realitat virtual, però el cert és que es tracta d'una tecnologia que requereix molts complements per fer-la possible. Al desemborsament per les PlayStation VR se li sumen uns altres 100 euros, ja que s'han de comprar els perifèrics de PlayStation Move: els comandaments i la càmera. Sense els esmentats accessoris, les ulleres són inservibles. Aquest seria el preu si l'usuari ja disposa d'una PlayStation 4; si no és el cas, el cost final ascendiria a 800 euros aproximadament.

Es produeix la mateixa situació amb les Oculus de Facebook, ja que per poder gaudir de la seva tecnologia es necessita un ordinador capaç de moure-la. Qualsevol PC amb el maquinari adequat per suportar la realitat virtual d'aquest tipus de perifèrics oscil·la entre els 1.000 euros.

Empreses que tanquen la porta a la realitat virtual

Grans companyies tecnològiques han negat treballar en el desenvolupament de la realitat virtual. Nintendo, competència de Sony al terreny dels videojocs, s'ha pronunciat sobre això. Reggie Fils-Aime, president de Nintendo América, va afirmar durant l'Entertainment and Tech Summit que, encara que aquesta tecnologia és una tendència a l'alça, no es troba de moment en el futur immediat de l'empresa per als propers anys. Segons el directiu, "no existeixen gaires experiències que siguin divertides de veritat".

Per a Nintendo, la seva aposta passa per la realitat augmentada, la tecnologia utilitzada en el seu reeixit joc per a smartphones Pokémon GO. El mateix li passa a Microsoft, un altre adversari en el camp dels videojocs, que ja s'ha pronunciat en diverses ocasions sobre la seva aposta per la realitat augmentada amb el seu dispositiu Hololens. En el cas de la companyia de Redmond, no tenen intenció de llançar cap ullera de realitat virtual per esprémer el potencial de Xbox One X, la seva nova consola que arribarà al mercat el proper 7 de novembre.