Amb motiu de les eleccions generals al Regne Unit, un jove empresari informàtic ha llançat un projecte que busca aclarir l'ús de la propaganda a Facebook. L'adolescent Louis Knight-Webb, de 19 anys, vol demostrar el desgast que pateix la democràcia supervisant la que anomena la "publicitat fosca" (dark ad) i que pot influir en les persones quan es troben en línia a les xarxes.

Per aconseguir el seu objectiu, Knight-Webb ha creat el programa "Who Targets Me?" el qual s'han descarregat més de 6.500 persones al Regne Unit. Aquest programari s'instal·la al navegador dels usuaris i es dedica a recollir totes les dades dels anuncis que els apareixen a Facebook.

Aquesta informació és enviada posteriorment a un grup d'estudi que els analitza i que publicarà les seves conclusions després de la campanya electoral britànica.

"Hi ha molta gent provant d'entendre com estan sent manipulats", va explicar Knight-Webb a l'agència de notícies francesa AFP. La seva idea és traslladar aquest projecte a futures eleccions, com les d'Alemanya el proper mes de setembre, i encoratjar la gent a "ser escèptics sobre la publicitat que estan rebent".

Els números parlen per si sols. A la campanya electoral britànica de 2015, els conservadors van gastar 1,2 milions de lliures en publicitat de Facebook, segons els mitjans anglesos. Mentrestant, la resta de partits amb prou feines van invertir 200.000 lliures en aquest tipus de propaganda digital, on s'inclouen poc més de 16.000 per part del Partit Laborista.

"Totes les parts s'han adonat del potencial del digital i estan posant més diners aquest any", va dir Knight-Webb. Per als partits publicitar-se en xarxes els resulta més barat que fer-ho en els mitjans de comunicació convencionals i, a més, arriben a un públic més ampli i amb més precisió.

AFP Justin Tallis 2

Foto: AFP/Justin Tallis

Després de les últimes eleccions generals, Facebook va afirmar que el Partit Conservador havia estat capaç de publicar anuncis per al 80% dels usuaris del lloc web a les zones marginals clau. "Els vídeos del partit van ser vistos 3,5 milions de vegades i la majoria d'aquesta publicitat tenia un context social definit", destaca la secció empresarial de la xarxa social.

"Facebook va jugar un paper vital en una campanya altament dirigida, ajudant els conservadors a parlar amb la gent adequada, una vegada i una altra."

Per la seva part, Dominic Cummings, director de campanya del vot a favor del Brexit, va afirmar que el seu grup va gastar el 98% del seu pressupost de 6,8 milions de lliures en publicitat digital. Es tracta d'un tipus de publicitat molt precisa que busca un target concret i definit. Aquest tipus de propaganda ha estat objecte d'anàlisi després de ser utilitzada en campanyes victorioses com la del Brexit o l'elecció de Donald Trump per a la presidència dels Estats Units.

El New York Times va provar de dur a terme un projecte similar als Estats Units per reunir dades sobre aquest tipus d'anuncis a Facebook durant l'última campanya electoral. Tanmateix, no va aconseguir el nombre de voluntaris que sí que han aconseguit Knight-Webb i el seu equip al Regne Unit.