La Comissió per a la Protecció de dades de la ciutat d’Hamburg (Alemanya) ha ordenat Facebook que aturi la recopilació i emmagatzematge de dades d'usuaris de Whatsapp a tot el país. “Ha de ser decisió dels usuaris si volen connectar el seu compte de [Whatsapp amb] Facebook”, diu el comissionat Johannes Caspar en un comunicat (pdf). “Facebook els ha de demanar permís amb antelació. No ho ha fet”.

L’organisme regulador també ha ordenat la xarxa social que esborri tota la informació que ha rebut des de Whatsapp, que a Alemanya té prop de 35 milions d'usuaris.

És el primer cop que un organisme de control de privacitat valora la decisió de la missatgeria Whatsapp de compartir informació dels usuaris amb Facebook, la seva empresa matriu. La decisió de la comissió afecta l’activitat de Facebook en tot el país perquè la xarxa social té en aquesta ciutat portuària la seu de la filial alemanya.

La clau

El paràgraf clau de l’ordre de la Comissió diu: “Facebook i Whatsapp són empreses independents que processen les dades dels seus usuaris sobre la base dels seus propis termes i condicions i polítiques de privacitat de dades. Quan Facebook va adquirir Whatsapp, ara fa dos anys, les dues parts van assegurar públicament que no compartirien les dades. Això és el que passa ara i no només és un engany als usuaris i al públic, sinó també una infracció de la legislació nacional de protecció de dades”.

Caspar ha afegit que cap de les companyies no ha explicat als usuaris l’ús que volen fer de les seves dades, cosa que els impedeix donar-hi un “consentiment informat”.

Facebook va replicar aquest mateix dimarts. En un comunicat, assegura que ha complert amb les normes de privacitat europees i que “està disposat a treballar amb el regulador per a abordar les seves preocupacions”.

Problemes a la UE

La regulació alemanya no és molt diferent de la que s’aplica a la Unió Europea. Facebook i Whatsapp poden tenir problemes a altres països de la UE.

Whatsapp va ser adquirida per Facebook el 2014 per 19.000 milions de dòlars. Té vora de mil milions d’usuaris arreu del món i tracta d'establir relacions més estretes amb la xarxa social com a millor via per augmentar ingressos.

​El passat 25 d’agost, Whatsapp va explicar als seus usuaris els canvis en la seva política de privacitat: traslladar l’analítica dels seus usuaris a Facebook i permetre a les empreses de posar-se en contacte amb els clients directament. Deia que volia “explorar alternatives per a que et comuniquis amb negocis rellevants per a tu” i que compartiria amb la xarxa social les estadístiques sobre l’ús dels seus serveis, cosa que facilitaria a Facebook “oferir-te millors suggeriments d'amistats i mostrar-te publicitat que et resulti rellevant –si tens un compte amb ells”.

Un dia després d’aquest anunci, l’Oficina del Comissionat sobre la Informació (ICO), el supervisor britànic de la privacitat en les comunicacions, va obrir una investigació sobre aquests canvis, tot advertint que “no cal que les empreses demanin permís a l’ICO per operar, però cal que la seva actuació sigui legal”.

Denúncia als EUA

WhatsApp sempre insisteix que ningú –ni ells– poden llegir els missatges xifrats dels usuaris. El servei de missatgeria ha defensat aquest principi a peu i a cavall. Al Brasil va resistir dues suspensions judicials del servei per negar-se a entregar missatges de narcotraficants com els ordenava el jutge.

El canvi de política amb Facebook ha alertat el sector i ha donat vida a serveis rivals com Telegram o Signal. “Molts usuaris es van inscriure a WhatsApp i no Facebook precisament perquè oferia millors pràctiques de privacitat”, explica Marc Rotenberg, president del Centre d'Informació sobre la Privacitat Electrònica, un lobi nord-americà que ha denunciat els acords amb Facebook a la Comissió Federal de Comerç.