Totes les preguntes que li ha fet la Generalitat a Vueling, i totes les respostes que ha donat la companyia aèria, així com les solucions que s'han posat sobre la taula, porten a la conclusió que la companyia no pot garantir el servei en la sortida més forta de les vacances de l'estiu que va del 15 de juliol al 15 d'agost. Representants de la Generalitat s'han reunit amb els de la companyia aquesta tarda a la seu de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat.

La companyia té uns beneficis de 90 milions d'euros, i segons el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, "això només es resol amb inversió". "Es resol posant-hi més mitjans materials i humans".

El Govern ha reclamat a Vueling "una cosa ben simple", que actuï amb antelació, ha dit el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget. "Volem tenir la certesa que allò que s’ofereix per part de la companyia es pugui exigir. Que es donin garanties", ha conclòs en la compareixença que ha fet conjuntament amb Rull, després de la reunió amb els directius de Vueling. "Els hem exigit que si s’han de revisar plans de vol que comportin anul·lacions, ho facin, i ho facin amb la suficient antelació i que no hi hagi cap client perjudicat i amb alternatives adients".

De fet, és l'única cosa que pot exigir la Generalitat, que no té competències en la gestió de l'aeroport ni sobre l'aerolínia. El Govern s'agafa al Codi de Consum, que és responsabilitat seva, per poder sancionar Vueling si es demostra que tot el cas ha estat fruit d'una descoordinació i una manca de mitjans. "No fa la sensació que sigui un tema conjuntural. Hi ha un element de planificació. Necessitem acreditar això amb el màxim de dades objectives", ha afegit Rull. 

Pel Govern és evident que la vaga a França no ha estat la causant del caos al Prat: "No pot ser que vagues afectin d’una manera més especial una sola companyia", ha dit Rull.

El Govern ha reclamat saber quants vols es van planificar l'any passat i amb quins efectius humans i materials es va comptar, i també quants vols i amb quins mitjans s'han planificat aquest estiu. Segons Baiget, tot i que l'empresa no ha donat aquesta informació, "han admès per la via del fet que els ha faltat capacitat d’informació i reacció".

Ara mateix hi ha dubtes que es pugui garantir el servei en el pic de l'estiu. Si no hi ha més mitjans no es podran fer els vols que s'han venut. "Estem preocupats pel que pugui passar l’1 d’agost", que és el moment màxim de volum d'operacions a l'aeroport, ha indicat Rull. Per aquest motiu s'ha creat una comissió de seguiment setmanal per veure quants vols hi ha previstos i si hi ha mitjans per fer-los.

El conseller de Territori i Sostenibilitat no ha deixat de recordar que la manca de competències limita l'acció del Govern en aquest cas i que l'aeroport de Barcelona ha de ser de primera: "Nosaltres volem un aeroport de màxims. No es tracta d'alimentar Madrid. Necessitem els millors operadors a Barcelona. I necessitem que l’administració que estigui a l’altura".

8.000 passatgers afectats i 56 vols cancel·lats

Per primer cop Vueling ha dit quants vols s'han cancel·lat i a quants passatgers ha afectat: Des de dijous passat es van suspendre 56 vols i es van deixar a terra 8.000 passatgers.

El conseller Baiget ha explicat que des de l’Agència Catalana de Consum estan "atenent totes les relacions" i també ha remarcat que "la principal prioritat no és tramitar expedients sancionadors sinó garantir el servei als ciutadans".

Més personal i avions

La companyia s'ha presentat a la reunió amb un llistat de mesures que es van començar a aplicar l'1 de juliol per pal·liar el caos. S'han contractat 6 avions i 32 pilots, que representen 17 tripulacions més de les que hi havia previstes. També s'ha ampliat el temps d’escala de 35 a 45 minuts, per tenir més marge de reacció si hi ha imprevistos. I s'han contractat 130 persones destinades a informar els passatgers.