Nova jornada de vaga al metro de Barcelona. Aquest dilluns ha tingut lloc la cinquena jornada d'aturades, després que en les darreres setmanes TMB i els representants dels treballadors de l'empresa pública no hagin arribat a un acord respecte el conveni col·lectiu.

Els sindicats i els representants dels treballadors, juntament amb diversos usuaris, s'han solidaritzat amb les reclamacions de la plantilla. Tots han assenyalat l'Ajuntament i la classe política com a culpables de la situació que es torna a viure aquest dilluns.

Per la seva banda, l'exregidor de la CUP-Capgirem Barcelona i conductor d'autobusos de TMB, Josep Garganté, també s'ha solidaritzat amb els treballadors del metro.

Aturades en hora punta

La vaga de metro d'aquest dilluns 29 de maig seguirà el mateix esquema de la setmana anterior: estan planejades diverses aturades en hora punta (de les 7 h a les 9 h i de les 16 h a les 18 h), amb uns serveis mínims del 40%, mentre que l'aturada del vespre (de 20.30 h a 22.30 h) només disposarà del 20% dels serveis habituals.

En la nova jornada d'aturades, s'ha obligat a regular el passatge a La Sagrera i Sagrada Família poc abans de les 8 del matí per l'afluència de persones. La disminució de la freqüència dels trens ha provocat grans aglomeracions a les andanes, per la qual cosa TMB ha decidit restringir-ne el pas. En general, la jornada no ha implicat altres alteracions rellevants.

Desacord entre direcció i treballadors

La negociació del conveni col·lectiu és el que va motivar la convocatòria de vaga cada dilluns des del 24 d'abril. Ara ja s'encadenen cinc dilluns consecutius i no sembla que l'acord sigui més a prop: de fet, la setmana passada, TMB va assegurar que no hi havia hagut avenços significatius en la negociació.

El desacord entre direcció i treballadors ve de lluny. La cúpula de l'empresa pública i els treballadors negocien el conveni col·lectiu des de la tardor de 2015. Des d'aleshores s'han succeït múltiples jornades de vaga, en moltes ocasions coincidint amb grans esdeveniments.

Les principals reclamacions dels treballadors són l'augment dels salaris, el temps de durada del pròxim conveni i la creació de dos nous torns de servei.

Seguiment de la vaga

El seguiment de la primera aturada al Metro de Barcelona ha estat del 95% de treballadors. Es preveu també un seguiment massiu en les properes aturades del dia, convocades de 16 a 18 hores i de 20.30 a 22.30 hores

Sindicats i direcció de TMB es tornarnaran a reunir demà dimarts per intentar desencallar la negociació del conveni col·lectiu, iniciada ja fa més d'un any i mig.

La secció sindical de la UGT de Catalunya espera que, en aquesta nova reunió, la direcció aporti una proposta que s’ajusti a les reclamacions de la part social, i que permeti salvar les principals diferències que han motivat les aturades parcials els dilluns no festius.