La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Pompeu Fabra (UPF) són les universitats de l'Estat espanyol amb més nombre d'indicadors de més rendiment (un total de 24), segons el rànquing de la Fundació CYD, que analitza 17 àmbits de coneixement i 1.741 titulacions, en què participen 50 universitats públiques i 32 de privades.

A prop d'elles, apareixen unes altres cinc universitats catalanes. La de Barcelona (amb 18 indicadors de més rendiment), la Rovira i Virgili de Tarragona (amb 17), Ramon Llull (amb 16), la Politècnica de Catalunya (amb 14) i la de Girona (amb 13).

De la resta de l'Estat, apareixen la Universitat de Navarra (amb 20 indicadors), les de Deusto i Mondragón (amb 16 cada una), la Carles III de Madrid (amb 15), l'Autònoma de Madrid i (amb 14), la de València-Estudi General (13) i la de Santiago de Compostel·la i Vigo (amb 12).

Mentre, de la classificació es desprèn que les universitats amb menys rendiment relatiu -és a dir, aquelles que tenen més indicadors en el grup de menor rendiment-, es troben: la Universitat Internacional de la Rioja, la Politècnica de Cartagena, la San Jorge, CEU Cardenal Ferrera i Vic-Central de Catalunya.

Catalunya, pionera

Per comunitats autònomes, Catalunya, Navarra, Madrid, Aragó, País Basc, Astúries, País Valencià, Cantàbria, Galícia i Castella i Lleó són les deu amb uns sistemes universitaris amb un rendiment més gran, segons aquest rànquing; davant La Rioja, Extremadura i Andalusia, amb menor rendiment relatiu.

"El sistema universitari català és el que té més rendiment, sobretot en investigació i en transferència de coneixement", ha apuntat el director del rànquing, Martí Parellada, i ha indicat que en aquest resultat ha pogut influir una "política universitària constant" independentment del color del govern així com el desenvolupament de diversos programes de captació de talent i de creació de centres d'investigació "molt potents".

En general, els autors de l'estudi han destacat que el rànquing mostra un sistema universitari espanyol "cada vegada més ric i plural". "En termes absoluts la universitat avança i augmenta la diversitat, que significa prioritat i capacitat d'adaptació", ha precisat el vicepresident de la Fundació CYD, Francesc Solé, mentre ha posat de manifest que han notat com algunes universitats s'han "posat les piles" respecte a anys anteriors.

En tot cas, han insistit que d'aquesta classificació no es pot deduir que hi hagi unes universitats millors o pitjors sinó amb major o menor nombre d'indicadors de més rendiment en termes relatius.