El conseller d'Interior, Joaquim Forn, i la directora del Servei Català de Trànsit (SCT), Eugenia Doménech, han proposat aquest dimarts, per reduir la sinistralitat de les motocicletes, que per treure's el carnet sigui obligatori passar per l'autoescola per rebre classes i fer pràctiques obligatòries, així com taxa 0 d'alcohol per a motoristes, després de duplicar-se la mortalitat d'aquest col·lectiu a les carreteres catalanes.

Després d'una reunió del Grup de Treball de motoristes a la Conselleria d'Interior, han fet pública una anàlisi dels 28 accidents mortals de motos ocorreguts aquest 2017 a les carreteres catalanes, amb 29 morts, que suposen gairebé el doble dels del mateix període del 2016, quan hi va haver 15 morts.

Segons aquest estudi, d'aquests 28 accidents, el 32,5% van ser col·lisions frontals i en deu casos el motorista anava sol, la qual cosa suposa el 36%, a més que el factor fonamental en el 68% dels accidents va ser el mateix motorista (19 accidents).

Doménech ha explicat que, d'aquests 19 accidents, en 11 casos hi va haver un excés de velocitat i més d'un 60% eren motoristes d'una cilindrada de 500 centímetres cúbics, a més d'afegir que, del total d'accidents mortals, en un 60% de casos la mitjana d'edat dels morts va estar entre els 35 i 59 anys.

La directora ha explicat que a través dels cursos voluntaris 3.0 que imparteix Trànsit als motoristes, han detectat que els errors més habituals són falta de tècnica de frenada i del control i trajectòria els revolts.

Forn ha puntualitzat que "una cosa és treure's el carnet i una altra tenir capacitat per portar una moto", pel que també proposen d'incrementar la formació dels motoristes una vegada obtenen el carnet, de forma voluntària, en la línia dels cursos 3.0 que ja es realitzen.

El conseller ha explicat que en xifres globals han mort a Catalunya en accident de trànsit a les carreteres 84 persones, quan el 2016 en portaven 86, però ha lamentat que un de cada tres morts siguin motoristes.

Per això, en constatar que gairebé s'han duplicat els morts entre aquest col·lectiu, des de la Conselleria volen prendre mesures per reduir la mortalitat, i han fet aquestes propostes aprofitant que la Direcció General de Trànsit (DGT) vol revisar la Llei de Trànsit.

Revolts perillosos

Una altra constatació de l'estudi ha estat que dels 28 accidents, 11 van ser en revolts no pronunciats, que no estan senyalitzats com a perillosos però en els quals el motorista va poder perdre el control, per la qual cosa proposen detectar i senyalitzar aquestes corbes com a perilloses per a aquest col·lectiu.

La directora ha apuntat que aquest augment de la sinistralitat a les motos es dona en un context d'augment de la mobilitat en general d'un 4% en dies laborals i 5% en dies festius, a més que aquest any ha plogut menys que altres anys, la qual cosa sol incentivar les sortides amb moto.