El concurs de creditors que va suposar la desaparició de l'aerolínia catalana Spanair ha quedat sense culpables. L'Audiència Provincial de Barcelona ha revocat la sentència de setembre del 2014 que condemnava els directius de la companyia aèria a sufragar 10,8 milions d'euros per haver endarrerit la presentació del concurs de creditors més enllà del que estableix la llei.

El tribunal ha considerat que el concurs presentat per Spanair l'any 2012 va ser "fortuït", motiu pel qual s'ha decidit revocar la sentència de culpabilitat emesa contra el consell d'administració encapçalat per Ferran Soriano. La sentència de l'Audiència de Barcelona implica que els 13 consellers de l'aerolínia no hauran de sufragar els 10,8 milions per restituir els danys causats i també s'anul·la la inhabilitació de dos anys que havia dictat el jutjat mercantil. La sentència ha considerat que la cúpula "no va restar impassible" davant la situació econòmica de la companyia i que va cercar sortides per evitar el concurs de creditors.

De què s'acusava a la cúpula?

La companyia aèria catalana va desaparèixer el 2012 sense previ avís per una situació de suspensió de pagaments. Els deutes d'Spanair eren de 600 milions d'euros el juny del 2011, pel que la cúpula administrativa hauria d'haver presentat el concurs només dos mesos després de conèixer la seva situació d'insolvència. Van esperar fins a finals d'any per a presentar-lo, amb una demora de cinc mesos respecte al que apunta la legislació.

Entre els exconsellers d'Spanair es troben, a més de Soriano, Michael Szücs, el conseller delegat; Miquel Martí, Moventia; Tatxo Benet, Mediapro; Jordi Bagó, Serhs; Josep Mateu, RACC; dos representants de l'aerolínia SAS, Fira de Barcelona, Iticsa, Avança i Catalana d’Iniciatives.