Uns 32.000 estudiants catalans afronten, els dies 14, 15 i 16 de juny, les Proves d'Accés a la Universitat (PAU). Un moment molt important en les seves vides, ja que depenent de la nota podran entrar a la universitat i grau que volen. Per això, durant aquestes dates i, en els dies anteriors, es passen molts nervis. És important, doncs, seguir una sèrie de consells per poder afrontar aquest període satisfactòriament. Els explica la professora de Psicologia i investigadora de la UOC, Modesta Pousada.

1. Planificar

Sovint es té la percepció que planificar és una pèrdua de temps, i que posar-se a estudiar directament és més efectiu. Això, però, és un error, ja que una bona planificació ajuda a optimitzar els recursos. 

Els continguts que entren a les PAU no deixen de ser els mateixos que els joves han anat estudiant al llarg del curs, i dels quals ja s'han examinat en les proves de final de 2n de Batxillerat. Per això, al no ser contingut nou, és molt important identificar les matèries, els continguts o les competències que l'estudiant té assolits i els que no. Així, es podrà distingir amb facilitat els continguts que només cal revisar i repassar i els que s'han de treballar amb més intensitat.

El segon aspecte que s'ha de tenir en compte en el procés de planificació és identificar el temps que l'alumne tindrà per preparar les proves. Cal fer un calendari de treball que sigui realista, individual i amb descansos. 

2. Comprendre

És important no només memoritzar els continguts sinó que també s'han de comprendre. La comprensió ajuda a l'aprenentatge i el record, i és fonamental que l'estudi es faci donant sentit a què volem aprendre. Una fórmula que funciona és relacionar el que estudiem amb el que ja sabem o vincular-ho amb fenòmens quotidians.

3. Repassar

La retenció del que s'estudia exigeix un bon repàs. Un factor clau que se sap de la memòria és que l'oblit es produeix d'una manera molt ràpida. És per això que s'han de planificar diversos repassos.

El primer ha de ser immediat després de l'aprenentatge: just quan s'acaba la sessió d'estudi i abans del moment de descans. El segon, al final de la jornada: per exemple, abans d'anar a dormir es pot fer una ràpida revisió del que s'ha treballat i dedicar uns minuts als conceptes que costen més. El tercer s'hauria de fer 24 hores més tard, encara que sigui només una revisió visual del que s'ha estudiat el dia anterior, i l'últim repàs, unes hores abans de l'examen.

4. Marcar cada assignatura amb un color

Durant la selectivitat es fan diversos exàmens, fet que pot provocar que es confonguin els continguts entre matèries. Una manera d'evitar-ho és fer anotacions o utilitzar marcadors de diferents colors per a cada assignatura. És un mètode molt senzill però que visualment ajuda l'estudiant, sense adonar-se'n, a associar els continguts al context correcte i diferenciar-los d'una altra assignatura.

5. Aprendre a gestionar l'ansietat

L'estudi, però, no ho és tot. Molts dels estudiants viuen els exàmens de selectivitat amb molta pressió, perquè senten que s'hi juguen molt i que el seu futur dependrà del resultat que n'obtinguin.

Aquests pensaments generen sovint molta ansietat i això no va a favor de l'alumne, ni en el moment de preparar-se ni tampoc en el moment de fer la prova. Aprendre, doncs, a gestionar l'ansietat en situacions d'estrès és un bon recurs que cal tenir en compte.