El Servei Català de Trànsit està acabant d'instal·lar els nous radars per tram que començaran a funcionar a finals d'aquest estiu. Si tot va sobre el previst, multaran ja aquest setembre. Són 10 radars que es col·loquen a cinc punts de les carreteres catalanes, un per a cada sentit de circulació.

Són en punts estratègics de l'A7, la C-16, l'N-II i la C-66. Els radars per tram calculen la velocitat mitjana dels cotxes en un tram concret de carretera i eviten les frenades de sobte quan es detecta l'aparell, es corre massa i es vol evitar la multa. 

Amb aquests 10 nous radars per tram, en total a Catalunya n'hi ha 24. Estan situats en 12 punts (que podeu consultar en el mapa) i cobreixen els dos sentits de circulació. Catalunya va ser pionera en la instal·lació d'aquests cinemòmetres. El radar té un lector de matrícules i un mecanisme que calcula quant triga el cotxe a recórrer el tram que controla. L'aparell calcula la velocitat mitjana amb què ha circulat el vehicle i si supera el límit de la via, gestiona la multa. 

Fa dos anys es va començar el desplegament dels radars per tram a tota la xarxa viària catalana i se'n van instal·lar 6 més. Entre ells el que té un tram més llarg de recorregut per calcular, 18 km, és el que hi ha a l'AP-7 a Amposta.

Vermells: Radars nous. Negres: Radars actuals. Verd: Radar més llarg de Catalunya. Taronja: Radar a Barcelona.

Pioners

El primer radar per tram es va instal·lar el 2010 a l'N-230 al Túnel de Vielha. Té 6 km de llargada i està calculat que els vehicles han de trigar un temps mínim a creuar tot el túnel de 4,5 minuts.

En cinc anys el radar va caçar 2.799 conductors que corrien massa. 

En la segona tongada de radars per tram es van instal·lar 6 aparells en diversos punts negres de la xarxa viària catalana detectant 11.030 infraccions només durant el primer mes de funcionament.

Mesura preventiva, per desgràcia

A part dels radars per tram, la xarxa viària catalana té diversos radars de velocitat fixos i mòbils. L'any 2005, sota el mandat de la consellera Montserrat Tura, el Servei Català de Trànsit va doblar el nombre de radars que fins llavors hi havia a la xarxa viària catalana i va fer públic on eren. La intenció del Departament, a banda de reduir la sinistralitat per velocitat, era també conscienciar. I, perquè no es veiés només una voluntat sancionadora, Tura va dir on eren cada un dels radars. Actualment Interior manté la llista pública de la situació dels radars a la seva web.

Els radars són un "element imprescindible en la situació actual i una pota més de la prevenció", diu Eugènia Domènech, la directora del Servei Català de Trànsit, a El Nacional. "La prevenció –afegeix– té diferents actuacions i les accions de seguretat viària són transversals i multidisciplinals, en el sentit que s'ha d'actuar en molts àmbits diferents". Domènech admet que "en parlar de prevenció una pota molt important és tota la part sancionadora, per desgràcia", però justifica que "és preventiva, i a més és una responsabilitat de l'administració".

Domènech explica que l'Administració té la responsabilitat de protegir la majoria de conductors, i tot i que "la majoria de conductors i persones que anem pel carrer ho fem correctament, tenim l'obligació de detectar aquells que estan posant en perill la vida dels altres i intentar que hi hagi una modificació de l'actitud". "En paral·lel –conclou– hem de fer moltes més coses però aquesta és imprescindible".

El radar de la B-20

A Barcelona hi ha un radar per tram. Va entrar en funcionament el mes de febrer i depèn de l'Ajuntament de Barcelona perquè està a la ronda, que és competència de la ciutat. 

Substitueix el radar que hi havia a la B-20 i que es disparava si els cotxes anaven a més de 60 km/h. Però un cop detectat, els conductors frenaven per reduir la velocitat en passar per sota la càmera i després premien de nou l'accelerador.

Ara aquest radar mesura la velocitat des de la Plaça Karl Marx fins a la sortida 2 de la ronda de Dalt i només controla els cotxes que circulen en direcció al nus de la Trinitat. El radar abasta tot un tram de pendent on els cotxes acostumen a accelerar-se.