El magistrat de l'Audiència Nacional Eloy Velasco ha decretat aquesta nit l'ingrés a presó incondicional per pertinença a organització terrorista per a tres dels nou presumptes gihadistes detinguts dimarts passat a Barcelona en el marc d'una operació coordinada entre els Mossos d'Esquadra i la Policia Nacional, i que tenen relació amb els responsables dels atacs a Brussel·les. Corresponen a les identitats de Mohamed Lamsalak, Youssef Ben i Ahmed Aafoualah.

El titular del Jutjat Central d'Instrucció número 6 imputa al segon delicte de tràfic de drogues. El tercer d'ells ingressa en presó per tinença d'armes i delicte contra la salut pública.

Per a dos dels sis restants es decreta presó igualment perquè estaven reclamats en dues causes dels jutjats de Catalunya, segons fonts jurídiques que precisen que els altres quatre queden en llibertat amb compareixences mensuals.

En els interrogatoris, que s'han prolongat durant tot el dia, ha estat present també la magistrada belga que investiga els atemptats de Brussel·les i ha pogut traslladar les seves preguntes a dos dels detinguts, que se'ls vincula amb persones relacionades amb els atemptats de l'aeroport i el metro de Brussel·les el març de l'any passat.

La investigació conjunta d'ambdós països ha permès concloure que aquestes dues persones estaven a Brussel·les en els dies previs als atacs.

Concretament van arribar el 16 de març i van marxar el 23, un dia després dels atacs que van provocar la mort de 35 persones. Ambdós han reconegut que es trobaven a l'aeroport quan van esclatar les bombes però neguen la seva participació en els fets i defensen que van anar a Brussel·les a comprar un vehicle.

No obstant això sí reconeixen que durant la seva estada a Bèlgica van estar amb un cosí dels autors materials de l'atemptat si bé han rebutjat que els coneguessin i han especificat que només eren amics del cosí dels terroristes, que es van immolar. Ara els investigadors determinen si els diners obtinguts de la venda del vehicle eren per finançar l'atemptat o facilitar la logística posterior.