La tràgica mort d'una veïna de 81 anys en un incendi en el seu pis a Reus ha reobert el debat sobre la pobresa energètica. La dona, a qui li havien tallat el subministrament de llum feia dos mesos, s'il·luminava amb espelmes i no havia informat l'Ajuntament de la seva situació perquè la poguessin ajudar. Però, la responsabilitat d'informar era de la víctima o de la companyia elèctrica? I és més, es pot tallar el subministrament de llum sense avisar l'Administració? Com a consumidors, quins passos podem seguir quan ens interrompen el servei?

Els passos a seguir

El Codi de consum de Catalunya de l'any 2010 estableix que les famílies "amb una situació de vulnerabilitat econòmica" que, per impagament, no puguin fer front a les factures d'aigua, electricitat o gas tenen la possibilitat d'acollir-se al dret d'impedir la interrupció del servei. Per considerar-se una família vulnerable econòmicament, la unitat familiar no pot sobrepassar en qualsevol cas 1,5 vegades l'indicador de Renda de Suficiència, que el 2015 se situava en 569,12 euros al mes. Dos requisits més, que són necessaris per acollir-se a aquest dret, són que la unitat familiar demostri que la seva despesa no es pot reduir de cap manera per fer front a la factura del servei i que tinguin contractada la tarifa social. 

Un cop s'ha comprovat que es compleixen aquests requisits, el procediment és el següent:

  1. Un cop rebut l'avís d'interrupció del servei, en un termini màxim de 15 dies, cal posar-se en contacte amb els Serveis Socials de l'Ajuntament i presentar una sol·licitud que acrediti la situació de vulnerabilitat econòmica. El titular del subministrament ha de presentar una còpia de la factura impagada per tal que els serveis municipals puguin realitzar, en un màxim de 15 dies, un informe vinculant que acrediti la situació de vulnerabilitat de la família.
  2. Després, amb l'informe en mà, cal adreçar-se a l'empresa subministradora d'electricitat, aigua o gas per presentar una petició, juntament amb la còpia de la sol·licitud de pagament, perquè suspengui la interrupció del subministrament. En el cas de no haver presentat l'informe de Serveis Socials, sinó únicament la còpia de la sol·licitud, el consumidor té un màxim de dos mesos per entregar-lo.
  3. S'ha d'arribar a un acord amb l'empresa subministradora sobre les condicions de l'ajornament del pagament. El consumidor té el dret de satisfer aquest deute en els mesos següents. Si no s'arriba a cap acord, l'afectat pot fer una reclamació davant un organisme de consum (Oficina Municipal d'Informació al Consumidor, Oficina Comarcal d'Informació al Consumidor o oficines de l'Agència Catalana del Consum)  i demanar un servei de mediació per arribar a un acord.

Les responsabilitats de l'empresa subministradora

L’empresa subministradora té responsabilitats davant d'un possible tall del subministrament: ha de sol·licitar un informe previ als serveis socials municipals per determinar si la persona o la unitat familiar es troba en una de les situacions de risc d'exclusió social. Així ho estableix el Codi de consum de Catalunya i així ho reitera la Llei de pobresa energètica, suspesa parcialment pel Tribunal Constitucional el maig del 2016.

L'empresa subministradora, en el cas de la víctima de Reus, no va emetre cap avís ni tampoc va consultar si es tractava d'una persona vulnerable econòmicament, segons ha apuntat l'Ajuntament de la ciutat.

En el cas que es compleixin els requisits, les administracions públiques són les que han d'arribar a un acord o un conveni amb les companyies de subministrament d’aigua potable, de gas i d’electricitat per garantir que concedeixin ajuts a fons perdut o descomptes a les persones i unitats familiars en situació de risc d’exclusió residencial.