L'Ajuntament de Madrid ha activat per a aquest dijous l''escenari 3' del protocol per alta contaminació de diòxid de nitrogen (NO2), que implica, per primera vegada, la restricció de la circulació a l'interior de la M-30, en aquest cas als vehicles amb matrícula parella per ser dia 29.

La mesura es posarà en marxa aquest dijous, entre les 06:30 i les 21:00 hores, quan els vehicles que portin matrícula parella -tret d'excepcions- no podran accedir des de l'autovia circular de la M-30 a l'interior de la ciutat.

La primera tinent d'alcalde, Marta Higueras, ha estat l'encarregada d'anunciar l'adopció de l''Escenari 3' del protocol municipal per alta contaminació de diòxid de nitrogen (NO2), que autoritza la circulació pel centre de la capital només als vehicles de matrícula parella els dies parells, i només als de matrícula senar els dies senars.

Limitacions i prohibicions

L''Escenari 3', a més, inclou les mesures dels escenaris 1 i 2, que limiten la velocitat de 90 a 70 quilòmetres per hora en la M-30 i prohibeix als no residents aparcar els seus vehicles a la zona del Servei d'Estacionament Regulat (SER) entre les 09:00 i les 21:00 hores.

Amb aquesta mesura, inèdita en Espanya, la capital d'Espanya se suma a altres grans ciutats del món que ja l'apliquen en els dies d'alta contaminació.

L'Ajuntament ha reiterat que abans del migdia informarà la ciutadania de les mesures que adoptarà per a l'endemà i en el cas de demà, dia 29, donarà compte de les decisions referides a divendres, dia 30, quan es preveu que milers de persones sortiran de Madrid per les festes de final d'any.

Està previst també, quant al transport públic, que l'Empresa Municipal de Transports (EMT) reforci 55 línies de la seva xarxa, fonamentalment aquelles que cobreixen les rutes entre els districtes de la perifèria i l'ametlla central de la ciutat, i que el Consorci Regional de Transports de Madrid (CRTM) adopti les mesures necessàries per "maximitzar" la capacitat del transport públic regional, com el Metro.

Davant de l'arribada a Madrid de cotxes amb restricció, l'Ajuntament recomana deixar-los fora de la M-30, en aparcaments, i ingressar a la ciutat utilitzant transport públic, o entrar abans de les 06:30 hores o després de les 21:00 hores.

Crítiques del PP

Entre les reaccions a la mesura, el PP, a través del seu portaveu adjunt en l'Ajuntament, Íñigo Henríquez de Luna, ha dit que la restricció respon a una "política ideològica" del Govern municipal.

Henríquez de Luna ha dit que el 55 per cent de les emissions contaminants a Madrid es deuen als autobusos de l'EMT, per la qual cosa demana al Consistori que renovi tota la flota, els taxis o els vehicles de repartiment.

En Ciutadans, el seu portaveu en l'Ajuntament, Begoña Villacís, ha lamentat que el Consistori restringeixi el trànsit privat sense oferir alhora alternatives als ciutadans com aparcaments dissuasius o carrils per a bicicletes.

"No estem treballant seriosament un pla de qualitat de l'aire, a llarg termini, amb mesures amb vocació de permanència que atenen el problema estructural de la contaminació a Madrid", ha subratllat Villacís, que ha reconegut que la contaminació és un risc per a la salut i que ara hi ha "nivells tòxics".

El responsable de l'Àrea d'Energia de Greenpeace, José Luis García, ha dit a Efe que "aquest tipus de mesures són petits primers passos en aquesta direcció", encara que considera que al marge d'aquests "episodis puntuals de contaminació aguda, el preocupant és el problema estructural". "Cal elegir entre la salut dels ciutadans i el privilegi de l'ús del transport privat", ha assenyalat García.