Les obres de la línia 9 del Metro de Barcelona es podrien reactivar si el Banc Europeu d'Inversions (BEI) concedeix un préstec que la Generalitat ha demanat per valor de 740 milions d'euros. La decisió del BEI se sabrà aquest estiu i podria representar una empenta a una obra que encara necessita un finançament de gairebé 1.200 milions d'euros en el tram central (entre Zona Universitària i la Sagrera) i en el ramal de l'L10 a la Zona Franca, segons estimen fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat. Des del Govern, s'assegura que aquesta no és l'única via que s'està estudiant per refer l'arquitectura financera de l'L9/L10, tot i que es tracta d'una opció atractiva tenint en compte les bones condicions amb què arribaria un préstec del BEI. El Banc Europeu d'Inversions està analitzant actualment el projecte, tot i que encara en una fase "molt preliminar", segons admeten des de la institució comunitària. Mentrestant, el Govern continua treballant amb les concessionàries implicades en el projecte per avaluar totes les opcions, tenint en compte que el BEI pot concedir, o no, el préstec.

Concretament, per posar en servei tota la línia L9/L10 falten 1.127 milions d'euros. D’aquests, 835 milions d'euros corresponen a l'execució del tram central (Zona Universitària-la Sagrera). Aquests recursos s'hauran de destinar a la construcció dels 4,2 quilòmetres de túnel que queden per executar i a edificar les estacions del tram central. Els 292 milions d'euros restants han de servir per acabar el projecte de la línia 10 Sud entre les estacions de Gornal i l'extrem meridional de la línia, a la Zona Franca. Aquests diners són necessaris per construir la segona via i la catenària, i per acabar d'executar les estacions fetes en túnel i també en viaducte.

Obres L9 metro ildefons cerda  Sergi Alcàzar  4

Obres de l'L9 Sud a Ildefons Cerdà. Foto: Sergi Alcàzar.