El Jutjat d’Instrucció número 3 d’Amposta, que ha investigat l’accident de l'autocar a Freginals on van morir 13 noies, estudiants d'Erasmus, el 20 de març passat, ha arxivat la causa contra el conductor, ja que no ha trobat cap indici que el pugui culpabilitzar de provocar l'accident. Arxiva, per tant, el procés contra el conductor i obre la via civil per a les víctimes perquè puguin reclamar les indemnitzacions pertinents.

La interlocutòria del jutge tomba la versió dels Mossos d'Esquadra que apuntaven com a causa de l'accident en el seu informe el cansament del conductor. El jutge atribueix l'accident a una maniobra "per retornar a la posició de la via". Segons la interlocutòria judicial, "s'arriba a la conclusió en l'informe pericial dels Mossos d'Esquadra que la causa de l'accident és deguda al cansament de l'investigat" però el magistrat al·lega que va fer tots els descansos pertinents i que no es va adormir al volant".

El magistrat arriba a aquesta conclusió després de prendre declaració a les víctimes, als treballadors de l’empresa d’autobusos i els seus directius; rebre informes pericials dels Mossos, del tacògraf (descansos, velocitat i trajectòria), de Carreteres i els informes forenses. Els informes i declaracions constaten que no hi ha hagut error mecànic, la conducció era estable i la velocitat adequada, el test d'alcohol i drogues va donar negatiu, no es va produir distracció per utilització de dispositius mòbils i es van fer els descansos pertinents.

El jutge remarca en el seu escrit que el conductor "va respectar el temps de conducció i descans diari que estableix el reglament, fins i tot a l'hora que es va produir l'accident el conductor respectava el temps de conducció ininterrompuda, ja que va conduir sense descansar 1 hora i 47 minuts". El jutge destaca també que "l'investigat havia estat descansant" i cap dels seus companys va "apreciar moments abans d'iniciar-se el trajecte de tornada signes distintius de cansament". La interlocutòria explica que l'"investigat no va anar a sopar amb els seus companys i es va quedar descansant, segons la seva declaració". 

Com va ser l'accident

El jutge relata amb detalls com va ser l'accident: "A 300 metres abans d'arribar al punt quilomètric 333, lloc en què va tenir lloc l'accident, l'autobús sense motiu aparent es va desplaçar de forma suau cap al marge dret sense canvis de direcció sobtats". En la interlocutòria està relatada tota la seqüència dels fets: "En el moment en què l'investigat adverteix que ha sortit de la via pel marge dret, circulant a 75 quilòmetres per hora, és quan acciona el volant del vehicle amb la finalitat de retornar a la posició deguda a la via, però la direcció adquirida pel vehicle i la velocitat a què anava fan que l'autocar es dirigeixi frontalment contra la mitjana que separa els dos carrils de circulació".

És en aquest moment quan hi ha la maniobra brusca del conductor i l'impacte: "És aleshores quan el conductor fa una maniobra evasiva complexa de frenada d'emergència i canvi de direcció de gir a la dreta per aconseguir el control del vehicle sense aconseguir-ho, de manera que el vehicle entra en contacte amb la mitjana de forma violenta". El disseny de la mitjana i els canvis de pendent són els que acaben de provocar que l'autocar bolqui pel seu lateral esquerre "desplaçant-se 32 metres i envaint el carril esquerre de l'AP-7".

L'accident va passar de matinada, a les 5:51, a l'AP7 quan tres autocars amb estudiants d'Erasmus tornaven de València on havien passat el cap de setmana de Falles. En el sinistre van morir 13 noies i van resultar ferits 23 estudiants més, 6 dels ferits van ingressar crítics als hospitals de Tortosa, Tarragona, Vall d'Hebron, Sant Pau i Bellvitge.