Has rebut cap missatge per WhatsApp d'algun familiar o amic amb un enllaç a un web d'una marca coneguda assegurant-te que et regalen alguna cosa? No l'obris, és un virus. Les estafes a través d'enllaços ja són conegudes, però, ara, amb les rebaixes acabades d'estrenar, s'han estès encara més.

Aquests fraus semblen un caramel i es fa difícil no picar-hi. Però, lamentablement, poques coses materials són gratuïtes en aquesta vida.

Per evitar-ho és molt important fixar-se en l'enllaç que t'envien. Si, per exemple, Vueling ofereix dos bitllets d'avió gratuïts, però la url no és l'oficial de l'aerolínia, no hi cliquis perquè no rebràs cap bitllet de franc, però sí un gran problema en forma de virus per al teu mòbil.

 

Generalment, els enllaços oficials només contenent el nom de l'empresa, però no porten res més inclòs, en aquest cas, hi sobraria el "-cupon.co/".

Una altra de les companyies víctima que s'utilitzi el seu nom per estafar és Zara. 

Altra vegada, l'enllaç no és l'oficial de l'empresa de tèxtil i si hi entres i omples les dades, la teva privacitat perilla. I és que quan ja els has facilitat tota la informació, i esperes i esperes que t'arribi aquest xec per obtenir un producte gratuït, també estàs enviant a tots els teus contactes el missatge i, segurament, molts d'ells també cauran en el parany.

Fraus com aquests han sortit al llarg dels temps des que Internet forma part de les nostres vides, però cada vegada els hackers saben millor com fer-nos picar. 

Riscos

Si cliquem a aquests enllaços, correm el risc que ens puguin monitoritzar la nostra informació i que permetem, sense voler-ho, l'accés a una informació privada a la qual ningú hi hauria d'accedir perquè no s'ha donat el consentiment corresponent per fer-ho.

Però això no és el pitjor. Si has facilitat el número de telèfon mòbil, poden arribar-te a treure milers d'euros agafant-se al fet que t'has inscrit als missatges prèmium.

De fet, l'Oficina de Seguretat Internauta de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades ja va publicar una guia sobre la privacitat i la seguretat a Internet a l'octubre amb tutorials i consells per reduir els riscs que comporta la xarxa i evitar que et prenguin el pèl.

En altres ocasions, ja s'han fet campanyes falses com aquestes utilitzant altres marques com Mercadona, Decathlon o McDonald's.