El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ''davant l'inacció'' del govern espanyol, competent en les concessions de les llicències VTC (vehicles de lloguer amb conductor), ha apostat perquè sigui un decret llei qui de forma immediata reguli el sector del taxi i eviti l'intrusisme.

Rull ha anunciat que presentarà aquest decret llei en la reunió del Govern d'aquest dimarts amb la intenció que sigui aprovat i d'aplicació un cop publicat aquesta mateixa setmana en el DOGC. El decret preveu un registre dels cotxes VTC per garantir que facin la feina que els correspon i no de taxi, l'obligació d'identificar el vehicle VTC amb una etiqueta d'identificació en el parabrisa, una moratòria de dos anys que impedeixi vendre la llicència en aquest període a partir de l'autorització, un registre dels serveis VTC que acreditin que han estat contractats prèviament i un règim sancionador.

L'opció de regular el conflicte sorgit per la manca de convivència de les llicències VTC i el taxi a través d'un decret llei s'explica per la necessitat urgent de posar sobre la taula un conjunt de mesures d'aplicació immediata per atendre el possible allau de llicències que es poden autoritzar en diferents tribunals de justícia i que poden suposar la introducció de 3.000 llicències a Catalunya en un curt espai de temps. 

Rull ha defensat que les empreses de VTC poden conviure en un mercat regulat del taxi sempre i quan es limitin a fer un servei regulat de VTC i no facin de taxi. 

El conseller també ha posat sobre la taula la necessitat d'acabar amb l'especulació que es genera en el sector de les VTC com per exemple de les 3.000 llicències que es poden aprovar a Catalunya hi ha una empresa que només ella sola té 800 llicències. L'ACN ha pogut saber que aquesta empresa és Ares Capital, de l'empresari Ortigüela Tellería. 

Etiquetes identificatives

Amb el nou decret llei, aquest empresari un cop rebi les llicències que té pendents, no les podrà vendre ni traspassar com a mínim fins passats dos anys de la concessió de la llicència. És una de les mesures importants del decret llei que va presentar aquest dilluns el conseller Rull i que forma part del conjunt de mesures urgents del decret llei que es presentarà aquest dimarts al Govern per a la seva aprovació. 

A més d'aquesta moratòria de dos anys dissenyada per evitar operacions ''especulatives'' en aquestes llicències VTC, en el decret també es preveu la creació d'un registre on line on s'hauran d'inscriure tots els contractes previs que s'hagin signat entre un usuari i un conductor VTC. Aquest registre evitarà, per exemple, que els vehicles VTC puguin estar estacionats a l'aeroport del Prat esperant contractar un servei. 

En cas que l'Executiu aprovi el decret llei, aquesta mateixa setmana seria publicat en el DOGC i d'aplicació immediata. El decret llei també preveu que els vehicles VTC estaran obligats a dur una etiqueta d'identificació en el parabrisa. 

Multes fins a 4.000 euros

Finalment, en el decret també es preveu un règim sancionador. L'incompliment de no estar en el registre que constati la ''contractació prèvia'' del servei estarà sancionat amb una multa de fins a 1.000 euros.  No anar identificat amb l'etiqueta en el parabrisa suposarà una sanció de 2.000 euros. 

Un altre sanció que es preveu, aquesta vegada per un màxim de 4.000 euros, serà en el cas dels vehicles VTC d'altres comunitats autònomes que superin més del 20% dels seus serveis a Catalunya. Rull ha explicat que l'actual legislació recull que vehicles VTC d'altres comunitats autònomes poden fer serveis en altres comunitats amb un màxim del 20% dels seus serveis. 

El conseller ha explicat que el seu departament ha posat en marxa aquesta mesura per complir amb el compromís adquirit el 27 de juny passat en el Consell del Taxi i que va presentar en la reunió del Consell del Taxi celebrada aquest dilluns a la seu del Departament. Ara, un cop consensuat amb el sector el contingut del decret llei, el departament el portarà aquest dimarts al Govern per la seva aprovació. 

Rull ha denunciat que davant l'inacció i la lentitud del govern espanyol en la regulació de les llicències VTC, el departament, ''al límit'' de les seves competències, ha redactat aquest decret llei amb l'objectiu de regular el sector, evitar l'intrusisme i acabar amb l'especulació. 

Ús compartit del taxi

En la reunió del Consell del Taxi celebrada aquest dilluns també es va parlar de la necessitat de modernitzar el sector del taxi a través d'una nova legislació que podria estar aprovada en el termini màxim del primer trimestre del 2018. 

Entre les mesures per modernitzar el sector, que són ben vistes per les organitzacions del taxi, està la possibilitat de l'ús compartit del taxi per diferents viatgers. Rull ha dit que es demana als taxistes que es ''modernitzin'' i en canvi es té una legislació molt rígida que l'evita.