Qui va ser director general de Ferrovial, Pedro Buenaventura, a Catalunya ha negat qualsevol contacte amb Daniel Osàcar, extresorer de CDC i només ha admès reunions amb Fèlix Millet amb motiu de les obres del Palau de la Música. 

Juan Elizaga,  director de Relacions Institucionals, que també ha declarat avui ha negat que es paguessin comissions a canvi que els adjudiquessin obres públiques com la L-9 o la Ciutat de la Justícia: "Les contraprestacions era per patrocini. Mai no he escoltat res d'obra pública".

Buenaventura ha negat rotundament pagaments a CDC per obtenir adjudicacions. De fet, ha dit que en tenien poques: "No es pot dir que fóssim una empresa que tingués moltes adjudicacions a Catalunya" i que "la línia 9 del Metro va ser l'adjudicació més important de totes". Buenaventura ha matisat que tres d'aquestes adjudicacions van ser durant el Tripartit.

 

El fiscal, Emilio Sánchez Ulled, li ha preguntat directament si es va reunir amb Daniel Osàcar. I la resposta ha estat rotunda: "Categòricament, mai no he tingut cap reunió ni cap conversa". Però no ha preguntat res sobre el pagament de possibles comissions ni sobre si eren a canvi d'aconseguir obra pública, tal com van confessar Millet i Montull.

Buenaventura no ha trobat explicació a una carta que li ha ensenyat el fiscal, firmada per Fèlix Millet, on li preguntava per les obres d'un pavelló a Sant Cugat del Vallès que es van acabar adjudicant a Ferrovial per 4,5 milions d'euros.

carta Ferrioval

L'exdirector de Ferrovial ha negat reunions més enllà de les obres que es van fer al Palau, unes obres que van creure que obririen el ventall a la constructora, ja que l'edifici s'acabava de declarar patrimoni de la humanitat i el concert inaugural representava un "esdeveniment de primera magnitud social de Catalunya, de primer nivell", i que obria les portes a l'empresa a tenir més notorietat, ja que en aquell moment Ferrovial amb prou feines es coneixia i treballava per a la Generalitat. 

Tot i que Buenaventura no recorda res sobre reunions per aconseguir obra pública, durant la sessió d'avui, les proves documentals apunten cap a aquesta direcció.

carta Ferrovial Millet

"Les meves reunions amb Fèlix Millet van ser sobretot pel Petit Palau". Buenaventura assegura que es va reunir amb Millet principalment per parlar de les obres del Petit Palau, "que plantejaven seriosos problemes". Ha explicat que les obres s'haurien d'haver culminat l'agost 2002 però que finalment es va demorar la inauguració fins al setembre del 2004.

"El senyor Millet sí que és veritat que pressionava", ha dit l'ex director general de Ferrovial Pedro Buenaventura. "En algun moment deia que el Palau tenia dèficit i ell sí que pressionava per tenir més concerts", ha explicat Buenaventura a l'hora de justificar els patrocinis com a membre d'honor, patrocinador del concert d'inauguració i el cicle Palau 100.

En 10 anys Ferrovial va pagar al Palau de la Música en concepte de patrocinis deu milions tres-cents mil euros. 

Pedro Buenaventura no ha sabut explicar per què l'any 2002 els diners que va aportar Ferrovial al Palau es van triplicar, passant de 661.000 euros a 1.878.000.

Bonaventura: No em sona. No sóc conscient que s'hagués triplicat.

Fiscal: És conscient de si hi va haver un altre tret diferencial?

Buenaventura: El que recordo és el tema de l'orgue.

Fiscal: Un tub a la façana del Palau... 240.000 euros el 2002...

Buenaventura: Sí...

Fiscal: Ens falten 1.600.000 euros.

Les males relacions amb Montull

Pedro Buenaventura ha relacionat els seus viatges a Barcelona un cop ja no era el director de Ferrovial, sinó que era a Bolonya en una de les filials de l'empresa, a les males relacions del nou director amb Jordi Montull. 

"Hi va haver molts problemes", ha dit. "La relació no era fluida amb Montull", ha explicat Buenaventura, que ha atribuït aquestes males relacions al caràcter de Jordi Montull i als continus problemes que van anar sorgint a les obres del Palau que s'havien d'haver acabat l'agost del 2002 i que no es van lliurar fins al setembre del 2004.

"Va ser una obra complexíssima", ha dit.

"Volíem que tothom ens conegués"

Juan Elizaga, director de Relacions Institucionals, ha declarat també avui i ha reafirmat el mateix que ha dit el seu excap: "Una de les meves funcions era desenvolupar la marca de Ferrovial", ha explicat. "Volíem que tothom ens conegués", ha dit en relació amb els patrocinis del Palau.

Juan Elizaga Ferrovial judici Palau / ACN

Elizaga ha declarat en la mateixa línia que Pedro Buenaventura: "Ferrovial tenia una capacitat empresarial inferior a Catalunya". Ferrovial es volia potenciar a través del patrocini. "El Palau tenia un prestigi impressionant i Ferrovial tenia una capacitat empresarial inferior a Catalunya".

Mentre Buenaventura es reunia amb Millet, Elizaga es reunia amb Montull, "almenys cinc o sis vegades a l'any", ha explicat.

Elizaga tampoc ha sabut explicar l'increment de patrocinis del 2001 al 2002, més enllà dels 240.000 euros de l'orgue i un concert patrocinat.