El Consell Escolar de Catalunya (CEC) planteja en una de les ponències del debat obert a la comunitat educativa "Ara és demà", que reflexiona sobre el futur de l'educació catalana sense restriccions competencials i econòmiques, que l'educació obligatòria s'ampliï fins als 18 anys i també incloure el curs de P2 en la Infantil.

El debat, encarregat per la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat, s'estructura en cinc àmbits, dels quals s'han enviat aquest divendres a la comunitat educativa les ponències base elaborades per experts, i que estaran obertes a les seves aportacions, amb les quals s'elaborarà un document de consens a la primavera que es portarà al CEC al juny.

En la ponència sobre "L'arquitectura del sistema educatiu", el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, planteja l'educació obligatòria dels cinc als 18 anys i que l'Educació Infantil sigui entre els dos i cinc anys.

Per la seva part, l'Educació Primària aniria dels 5 als 11 anys, dividida en tres cicles de dos anys cada un, una etapa clau per treballar amb intensitat els hàbits de socialització i generar actituds positives cap als companys i l'escola.

La Secundària estaria repartida en dues etapes, la de primer grau i la de segon: la primera seria de quatre cursos, entre els 11 i els 15 anys, subdividida en dos cicles de dos cursos cada una; i la segona, constaria d'un cicle de tres cursos, dels 15 als 18 anys, i inclouria els estudis de Batxillerat i de Formació Professional.

"Intercanviables" en Secundària

L'últim curs de l'Educació Secundària de primer grau tindria un fort caràcter orientador, que es mantindrà el primer any del segon grau, i planteja que els estudis de segon grau de Secundària tinguin la percepció d'"intercanviables".

Els alumnes que no adquireixin el primer grau podrien cursar un mòdul de tres anys de formació professionalitzadora, complementada per estudis de formació general, que els donarà l'acreditació corresponent a haver cursat i finalitzat aquest primer grau i l'acreditació de les competències professionals adquirides.

El període de zero a dos anys es desenvoluparia a les guarderies, on la proximitat i la flexibilitat seran factor fonamental; el que va dels dos als 15 en centres del tipus institut-escola, i el dels 15 als 18 anys en els instituts de Batxillerat i FP, que haurien d'oferir preferentment opcions mixtes que incloguessin especialistes d'FP i de Batxillerat.

Els estudiants que decideixin continuar els estudis en el context de l'FP podrien fer-ho en dos cicles de dos anys cada un: en finalitzar el primer obtindrien una titulació de primer nivell i al final del segon, el de graduat en formació professional superior.