La vida continua com si res als dos hotels de Lloret de Mar que han de tancar demà perquè tenien el servei de la llum punxat i un deute amb l'Ajuntament de 450.000 euros. Abans de les 8 del matí de demà s'hauran de recol·locar 680 persones i la majoria ni saben que han de canviar d'hotel.

Dins l'hotel Marina Sand, el que ni pagava aigua i tenia punxada la llum i el gas, turistes alemanys, francesos i italians passen el dia tranquils a la piscina amb una copa i prenent el sol. Com si no passés res. Aquí hi ha 460 persones allotjades.

Una parella d'alemanys esperen la trucada de l'agència per saber on hauran de dormir aquesta nit mentre prenen el sol a la zona de la piscina, però la majoria no saben res. De fet se n'assabenten quan els periodistes els preguntem com estan i si saben on dormiran perquè l'hotel tanca.

"Tanca? Per què?", pregunten alguns, incrèduls. A d'altres els és igual. "Tenim l'avió demà. Marxem a les cinc del matí. Ara només tenim ganes d'estirar-nos a la gandula i prendre el sol", expliquen dues angleses a El Nacional mentre van prenent posicions.

El turisme familiar està deixant pas aquests dies al de la tercera edat. I molts dels hostes que s'allotgen al Marina Sand són jubilats que repeteixen destinació any rere any. "Fa 20 anys que estiuegem a Lloret de Mar. A diferents hotels. I sempre molt bé, però aquests darrers dos anys no ha anat tan bé", explica un matrimoni que ve de França. I és que els darrers dos anys s'han allotjat a l'hotel que demà ha de tancar davant l'ultimàtum de l'Ajuntament.

"Estem tranquils, estem de vacances", diu una italiana jubilada amb un refresc a la mà asseguda a la terrassa on toca més l'ombra. "Ja tenim hotel per aquesta nit", afegeix, mentre explica que la situació varia si estàs de vacances. L'agència de viatges ha estat eficient i els ha trobat ràpidament un altre lloc on dormir.

Qui no està tan tranquil és un hoste francès que ha entrat tot encès al bar del costat de l'hotel: "Pagar, pagar, pagar i fora! Fa només dos dies que som aquí i ja hem de marxar". La seva família li diu que es calmi i les cambreres fan el paper que a vegades han de fer els cambrers: donar-li en tot moment la raó. I li serveixen una cervesa ben fresca.

Entre diumenge i avui s'hauran hagut de reallotjar 1.300 persones. La majoria són a Lloret però ara comencen ja a instal·lar-los a Blanes, Platja d'Aro i altres poblacions properes.

Salsitxes i bistecs reescalfats amb patates fregides

"No sé què dinarem avui", diu un home mentre riu. "Els treballadors ens diuen cada dia després de cada àpat que no saben si podran servir el següent", explica, mentre fuma un cigar i fa temps per dinar amb tota la família.

En el moment que l'Ajuntament va detectar el frau va ordenar tancar l'hotel i la companyia va tallar el gas. I això ha provocat que la cuina hagi d'improvisar. Alguns clients expliquen que dimarts hi va haver un tall de llum i que des de dilluns mengen el mateix: "Bistec, salsitxes amb patates, tot reescalfat", diu un dels hostes mentre la filla el talla i afegeix: "i alguna amanida...".

A ells tampoc els ha explicat ningú res. Saben que l'hotel tanca i tot el que hi ha al darrere pel que els expliquen els treballadors, que mantenen els serveis de l'hotel com si no passés res:

El socorrista està apilant gandules. El bàrman, servint cerveses. La cuinera, entrant fruites i verdures. I el recepcionista, acomiadant els primers hostes que marxen.

Treballadors al peu del canó

"En falten molts per marxar encara", explica el recepcionista a El Nacional. "Haurien d'estar tots a fora avui però tenen temps fins demà a les nou del matí". Com la resta dels seus companys no sap demà què passarà. "Ens quedem sense feina", diu resignat. "No sabem res més", afegeix.

El socorrista i el bàrman han fet un pacte de silenci. Diuen que no saben res i es neguen a donar més explicacions. "Fem la nostra feina, si hem de marxar demà, ja ens ho diran. De moment avui jo vaig servint. Hi ha gent que s'està a l'hotel i hi ha gent que hi ve a menjar".

Per la porta del darrere descarreguen cebes i taronges. El proveïdor de sempre fa la feina de sempre. El rep una de les encarregades de la cuina. "Sempre rebem els treballadors", diu. Treballa a l'estiu fent el reforç i assegura que l'hotel va tot sol. "Sempre està ple i funciona per la feina que fem els treballadors", i explica que amb la gent que s'hi allotja cada any no hauria de tenir problemes econòmics per pagar.

"Que posin un gerent i que el faci funcionar, i que pagui el que es deu, però que no tanquin l'hotel", exposa com a solució per evitar que els 132 treballadors dels 4 hotels del grup Savoy es quedin a l'atur d'un dia per l'altre.

Avui s'han reunit els representants dels treballadors i la gerència amb el Departament de Treball per trobar una solució laboral. I aquesta tarda es tractarà la possible solució en una assemblea de treballadors. 

De moment, però, el compte enrere està en marxa i acaba aquest divendres a les 9 del matí.