Una trentena d'agents de la policia espanyola de la comissaria de Cornellà de Llobregat seran destinats a l'aeroport del Prat de forma imminent per evitar noves aglomeracions com les d'aquest cap de setmana pel nou control de passaports, segons ha alertat a l'ACN el Sindicat Unificat de Policia (SUP) i la Confederació Espanyola de Policia (CEP). Tot i que la policia espanyola no confirma aquest moviment, assenyala que es treballa en un "pla de xoc" que implica que agents de les comissaries siguin destinats a l'aeroport per posar els "mitjans necessaris" per a les comprovacions de passaport.

El secretari general del SUP a Catalunya, Luis Mansilla, critica a l'ACN que es treguin agents de grups d'informació o altres especialitats i considera que AENA també ha d'assumir la seva "part de culpa". El secretari general del CEP a Catalunya, Sebastián Hernández, coincideix a destacar que aquest problema no és només de "dèficit de personal" i veu aquesta mesura com "un pedaç". Mansilla assenyala que una de les causes de les cues que es van registrar aquest cap de setmana pel canvi en la normativa de control dels passatgers que viatgen fora de l'espai Schengen va ser una "falta de planificació" en els efectius de la policia espanyola en els filtres.

Pels sindicats, el dèficit de personal a l'aeroport és una conseqüència de la situació del cos a Catalunya, on es troba aproximadament per sota del 70% dels efectius, segons assegura Mansilla. Ja aquest migdia el secretari del SUP ha denunciat a Catalunya Ràdio una falta d'efectius al cos policial perquè els agents no volen estar destinats a Catalunya per falta d'incentius.

Responsabilitat d'AENA

Amb tot, el secretari general del SUP puntualitza que les aglomeracions de passatgers que esperaven que se'ls comprovés el passaport van ser causades per una "confluència de factors" i assenyala que AENA hauria de "manejar de forma més controlada" les sortides i arribades de passatgers. Mansilla destaca que un dels problemes són els embuts que es creen quan el nombre de carrils per on avancen els passatgers es redueixen. 

Hernández coincideix que no és "només un problema de personal, que també ho és, i seriós" i assegura que AENA "té part de responsabilitat". El secretari general del CEP avisa que hi ha "un problema d'espai i de com s'organitza", sobretot quan en determinades franges del dia es concentra l'arribada de diversos vols que suposen centenars de passatgers esperant que se'ls comprovi el passaport. "No és només el temps que t'has d'esperar, sinó com t'has d'esperar. Arriben passatgers de vols intercontinentals i només es troben uns banys", posa com a exemple Hernández, que continua: "Tampoc hi ha màquines expenedores". 

"Hem de ser conseqüents amb les instruccions de la Unió Europa i si aplicar-les correctament suposa generar un problema, és que hi ha coses que no fem bé", conclou Hernández. Amb el reforç dels controls a les fronteres en la lluita antiterrorista, amb un canvi normatiu vigent des del 7 d'abril, s'incrementa l'exigència en les comprovacions de les identitats.