Santi Lleonard és Hotel-0, el coordinador dels mitjans aeris en un incendi forestal. Fa tota la gestió des de l'aire. Només hi ha tres bombers que tinguin aquesta responsabilitat al cos. En Santi va ser GRAF fins l'any 2004 i des del 2009 que és Coordinador d'Operacions Aèries i pot arribar a estar fins a vuit hores volant i dirigint els mitjans aeris. Quan no dirigeix els helicòpters i hidroavions en un incendi, fa les funcions del cap de guàrdia i és Delta-0. I a l'hivern, es fan proves i es repassen protocols i rutes.

"La gent només veu l'helicòpter que va a apagar el foc, però darrere hi ha molta feina", diu en Santi, que dirigeix tot el dispositiu aeri d'un incendi des de l'aire, "és imprescindible".

Hotel-0 ha de dirigir per on entren els mitjans aeris, vigilar que no estiguin més de dues hores volant i que els pilots descansin 40 minuts, tenir al cap el combustible que porten i on han d'anar a omplir el dipòsit i, sobretot, on han d'anar a carregar aigua, quant triguen a fer tot aquest circuit per coordinar tots els mitjans i que no tinguin cap accident ni cap topada en ple vol. 

"Les tres primeres hores són les més difícils per organitzar els circuits per on entrar, girar i tirar l'aigua". La feina d'Hotel-0 és preparar les rutes que han de seguir els mitjans aeris per apagar el foc. Seguint les indicacions de Delta-0, el màxim responsable dels mitjans aeris indica sobre quin flanc han d'atacar i per on han de circular helicòpers i hidroavions. 

"Amb més de 35 naus volant et tornes boig"

"Un incendi gran és molt més senzill perquè el pots sectorialitzar molt bé", diu. "Cada incendi té la seva història. Per a mi, els més conflictius són els de més de 500 hectàrees, que no són grans ni petits i que tenen moltes aeronaus". Recorda l'incendi de l'Empordà de fa cinc anys com un foc "no especialment complicat. Hi havia espai aeri per a tothom". "Els incendis de vent són els més complicats. Impliquen més seguretat aèria i més eficiència". I és que la principal preocupació per a un Hotel-0 és la seguretat.

BOMBERS Hotel-0

"L'accident més greu és l'enrenou creat a l'aire"

En Santi ha de vetllar perquè totes les rutes que segueixen els mitjans aeris siguin segures i no es produeixin creuaments a l'aire. "Blindem les comunicacions", diu, "les comunicacions van per banda aèria" i "cal vigilar les torres i els cables elèctrics".

La prioritat és primer la seguretat i després complir les ordres del cap de guàrdia. El Delta-0 decideix quants mitjans i de quin tipus s'envien a l'incendi. I en funció del foc s'envia una nau o una altra. En funció d'on hi ha els punts d'aigua, del vent, de les condicions meteorològiques, etc. I tot s'ha de fer molt ràpid. "És la gràcia", diu en Santi

Trobar aigua terra endins 

Un de les dificultats principals dels avions és la càrrega. Els helicòpters són els mitjans més flexibles. Els bombers tenen una xarxa de punts d'aigua distribuïts en el territori. "Les piscines s'intenten evitar al màxim, per l'evacuació de persones i pel mobiliari", explica, "si hi ha bassa, riu, anem cap allà".

Hotel-0 ha de tenir al cap els punts de càrrega. No tots els mitjans poden carregar al mar i depèn d'on és el foc. Els mitjans amfibis carreguen a entrades de port, embassaments i a estanys o llacs. Els helicòpters van a buscar aigua a la Baells, Banyoles, Sau, Rialp i Susqueda. Els aeris que han de carregar a la pista han d'anar a Alguaire, Sabadell, Girona, Reus, Alp o Igualada.