Durant el 2016, 16 vianants han mort atropellats a la ciutat de Barcelona. És gairebé el triple dels que van morir l'any 2015. En total, 6. La gran majoria de les víctimes, un 60 %, eren persones de més de 70 anys. Són dades de l'àrea de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona.

La regidora Mercè Vidal ha presentat l'informe d'accidentalitat de l'any passat a la capital catalana i ha afirmat que "cal dissenyar un espai urbà que protegeixi la seguretat de la gent que es mou a peu", especialment perquè "els menors i la gent gran no estiguin en risc".

La regidora ha comunicat que la Guàrdia Urbana va intervenir en 9.330 accidents que van provocar 28 morts, una més que el 2015, i 194 persones ferides de gravetat, cinc menys que l'any anterior.

El nombre d'accidents investigats per la Guàrdia Urbana ha augmentat en un 2,48 % respecte al 2015 i el nombre de lesionats ha passat en el mateix període d'11.810 a 12.060 persones, fet que suposa un augment del 2,26 %.

Els ciclistes

Entre les dades del consistori destaquen la mort de 3 ciclistes durant aquest 2016, ja que el 2015 no hi va haver cap víctima d'aquest tipus, i que els conductors de vehicles de dues rodes representin gairebé el 90 % del grup de conductors ferits de gravetat, encara que els motociclistes morts han passat de ser 17 a 7.

Les causes

Entre les principals causes dels accidents destaquen la falta d'atenció a la conducció (1.408), el no respectar les distàncies (1.198) i els canvis de direcció indeguts o sense precaució (1.137), mentre que entre les causes directes dels vianants sobresurten el creuar per fora dels passos zebra (230) i el desobeir els semàfors (204).

Mal balanç

Vidal ha manifestat que "les dades d'aquest any no són les que ens agradaria donar" i que "des del govern municipal multiplicarem esforços per reduir la sinistralitat", ja que "mentre tinguem un sol mort per accident de trànsit a la ciutat hem de preguntar-nos com podem evitar-lo".

La regidora ha insistit que la prioritat del consistori és protegir els vianants, "els més desprotegits de la ciutat", i que ha de dissenyar-se "un espai urbà on nens i gent gran no estiguin en risc", i ha recordat que el govern municipal ha pres mesures com invertir més al metro, les 'superilles' o la triplicació de carrils per a bicicletes.

El comissionat de Seguretat de l'Ajuntament, Amadeu Recasens, ha afirmat que hi ha una "certa estabilitat" en el nombre d'accidents, però que tot i així no estan satisfets i ha recordat que respecte al 2004 l'accidentalitat més greu s'ha reduït en un 62 %, pel que "anem pel bon camí però no és suficient".

Recasens ha recordat que "el principal objectiu de la Guàrdia Urbana és prevenir accidents", ja que aquest és un tema prioritari i estratègic per al consistori, i ha demanat als ciutadans "responsabilitat i respecte a la normativa" perquè es produeixin menys episodis d'aquest tipus.

El comissionat ha informat que "per combatre l'accidentalitat la Guàrdia Urbana ha incorporat un vehicle no logotipat que porta 4 càmeres i detectarà infraccions", que està ja en fase de proves i s'incorporarà de forma definitiva la setmana que ve.

Els districtes amb més accidents de la ciutat han estat en aquest 2016 l'Eixample (3.146), Sant Martí (1.093), Sants Montjuïc (980) i Sarrià-Sant Gervasi (913).