69.408 alumnes comencen aquest dimarts les proves de competències bàsiques de 4t d'ESO, uns exàmens per avaluar el sistema educatiu, que enguany segueixen el mateix esquema que l'any passat, tot i que Ensenyament ha modificat l'ordre de les matèries respecte als altres anys.

És l'únic canvi d'enguany, però Ensenyament ja prepara la prova pilot per incorporar més novetats a partir de l'any que ve al voltant de la comprensió lectora. Tal com ha explicat el president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, es vol incorporar la ''dimensió transaccional'' a la prova, és a dir, que els alumnes demostrin la seva capacitat de relacionar i contrastar lectures.

Per Joan Mateo, la ''modernitat'' demana un tipus de lectura més enllà de llegir un text de forma directa, entendre'l i poder-lo evocar, ja que requereix ''capacitat crítica'' per comparar què diuen dues persones, determinar quina argumenta més bé, i obliga a fer una reflexió més profunda.

Per aquest motiu, ha avançat Mateo, durant aquest curs es farà una prova pilot amb menys de 1.000 alumnes per incorporar l'any vinent a les proves l'anomenada ''dimensió transaccional'', de manera que els estudiants hauran d'enfrontar-se amb més d'un text per comparar-los i relacionar-nos. Es respon així a la tendència internacional d'aquest tipus de proves. 

Aquesta dimensió s'incorporarà a les proves de 4t d'ESO per la seva a proximitat amb els estudis superiors, però també s'afegirà a les proves de sisè de Primària, que com a novetat, també de cara al curs vinent, s'hi incorporarà la competència cientificotecnològica que per segon any s'ha instaurat a Secundària. 

Inici aquest dimarts

Per a aquest curs, les proves segueixen el mateix patró de l'any passat. Tan sols s'ha canviat l'ordre de les matèries a l'hora de fer els exàmens. D'aquesta manera, els més de 69.408 alumnes que les comencen aquest dimarts en més de 1.064 centres, 547 de públics i 517 de concertats, faran primer l'examen de matemàtiques, per seguir amb el castellà i el català. Dimecres serà el torn de la prova de ciències i l'anglès. Els alumnes de la Vall d'Aran, encara hauran de sumar-hi la prova d'aranès. 

En aquesta sisena edició de les proves, s'han organitzat 60 comissions per fer-ne la gestió i la correcció. Un total de 2.548 professors faran d'aplicadors, i d'aquests, 1.145 faran també de correctors. 

Ensenyament calcula que cap al 18 d'abril centres i famílies ja tindran els resultats. D'aquests resultats, en dependran futures mesures com les que s'han pres els darrers cursos. Mateo destaca que, quan la comprensió lectora va resultar baixa, es va fer un programa d'impuls a la lectura.

També recorda que quan els pitjors resultats eren en matemàtiques, es va afegir una hora de l'assignatura, i els anys següents es van oferir cursos de didàctica de la geometria perquè els mestres reforcessin aquesta àrea.

Les auditories pedagògiques en determinats centres per poder-hi dedicar més recursos també van sorgir dels resultats d'aquestes avaluacions i, per això, Mateo creu que val la pena tirar endavant aquestes proves diagnòstiques que, a diferència del que preveia la LOMCE amb les seves revàlides, no tenen valor acadèmic ni condicionen la titulació de l'alumne sinó que busquen un diagnòstic del sistema educatiu.