La directora de l'aeroport del Prat, Sónia Corrochano, ha contradit aquest dimarts els treballadors d'Eulen, l'empresa encarregada dels controls de seguretat, sobre el seu sou. Els treballadors, en vaga des de finals de juliol, reivindiquen principalment unes millores en les condicions laborals i es queixen del seu salari que, segons asseguren, és de 900 euros al mes.

"No és veritat que cobrin 900 euros. De fet, el conveni del sector preveu un salari base, que són aquests 900 euros en 15 pagues, però després hi ha uns complements com pot ser el transport, la perillositat, la uniformitat, i amb tots aquests complements s'arriba al voltant dels 1200-1300", ha matisat la directora del Prat en una entrevista a El Matí de Catalunya Ràdio, on ha recordat que des de l'aeroport no contracten persones, sinó serveis. 

El salari dels treballadors és, de fet, un punt clau en el conflicte. Els treballadors d'Eulen demanaven inicialment un augment de fins a 350 euros al mes així com també reclamaven un augment de la plantilla. A hores d'ara, però, les negociacions estan trencades després que els treballadors rebutgessin en una assemblea la proposta de la mediació, acceptada tant per l'empresa com per AENA. 

"Normalitat" a l'aeroport

Tot i que la negociació està encallada i que els treballadors van anunciar una vaga total a partir del dia 14 d'agost, la situació al Prat es desenvolupa "amb normalitat" i les cues no han arribat a superar els 20 minuts, segons ha informat Corrochano. "La Guàrdia Civil ha facilitat que torni la normalitat al Prat", ha afirmat. La presència de la Guàrdia Civil a l'aeroport s'ha incrementat progressivament a partir de divendres passat, en què l'Estat va assegurar que n'augmentaria els efectius per evitar problemes relacionats amb la seguretat dels ciutadans. 

Corrochano ha defensat la feina feta per la Guàrdia Civil i ha assegurat que simplement està "reforçant l'activitat dels treballadors del controls de seguretat", fet que està permetent "uns temps d'espera normal". En referència a les pressions per part del cos policial que han denunciat els treballadors i l'amenaça d'aquests d'agafar una "baixa per raons psicològiques", la directora de la infraestructura ha afirmat no tenir-ne constància i ha reiterat que l'aeroport del Prat es troba en una situació "de normalitat".

"Procés legal"

La presidenta de l'aeroport també s'ha referit a l'inici d'un arbitratge obligatori que fixarà les condicions laborals dels treballadors i l'ha considerat com un pas habitual després que es rebutgés la proposta de mediació. "Els mecanismes legals que estem seguint es donen en l'ordre que toca", ha manifestat. Aquest procediment estableix que, en primer lloc, l'empresa i els treballadors han d'intentar arribar a un acord. En cas que aquest no es doni, cal fer una mediació entre les parts i per últim existeix el recurs del laude. 

El Consell de Ministres es reunirà aquest dimecres per tractar aquesta qüestió i iniciar els procediments però Corrochano ha advertit que "tot i que hi haurà aspectes que es podran resoldre directament, altres s'hauran de debatre a la taula del sector". Preguntada sobre la reticència d'AENA per seure a la taula de negociació -que no ho va fer fins 11 dies després de l'inici del conflicte- ha assegurat que "no és normal que qui contracta el servei estigui en la mediació" però que "donat que era una circumstància excepcional" finalment es van presentar.

Comparació amb l'aeroport de Barajas

La directora del Prat també s'ha referit a la diferència en les despeses en serveis de l'aeroport de Madrid i el de Barcelona i ha assegurat que aquests s'adeqüen a la dimensió de la infraestructura. "A Madrid tenen quatre terminals, 15 controls de seguretat i un perímetre de 46 km a vigilar. A Barcelona tenim dues terminals, nou controls de seguretat i un perímetre de 12 km", ha apuntat. 

Així mateix, i segons ha informat Corrochano, l'aeroport de Barcelona és més estacional i per tant es reforcen els serveis a l'estiu, on es duplica el nombre de passatgers.