El director general de Negoci Regulat d'Aena, Javier Marín, ha indicat aquest dimarts que el trànsit a l'Aeroport de Barcelona "ha crescut per sobre del que es creia en el moment en què es va adjudicar el contracte" a l'empresa de seguretat Eulen, per la qual cosa Aena va acordar recentment amb l'empresa una modificació.

Les noves condicions, vigents a partir del passat 1 de juliol, estan destinades a poder incrementar el servei durant la temporada alta. La modificació de l'esmentat contracte, ha assegurat en declaracions a la Cadena Ser, "hauria de garantir la prestació del servei amb els indicadors de qualitat".

Aena preveu cada any un reforç de serveis als aeroports més freqüentats de la xarxa i, en el cas de la seguretat, a l'aeroport de Barcelona es va aprovar un increment del pressupost de 425.000 euros.

Oferta un 2% més baixa que Prosegur

D'altra banda, Marín ha explicat que l'oferta per a la licitació presentada per Eulen va anar un 2% més baixa que la presentada per Prosegur, però això no justifica que la contractació hagi estat temerària per part del gestor, tal com reivindiquen els treballadors, doncs es complien les condicions dels plecs i es va modificar el contracte per augmentar el servei en la temporada alta.

"En la mesura que som un 51% empresa pública tenim una forma de contractació adaptada al sector públic, i va guanyar [una empresa] que va fer una rebaixa en la seva oferta lleugerament superior al preu que havia ofert la segona empresa", ha explicat Marín.

El directiu ha assegurat que Aena no coneixia les condicions laborals concretes dels treballadors de l'adjudicatària quan va ser contractada l'empresa. "Ara bé, un 2% de diferència no ha de justificar un canvi en les condicions laborals de forma rellevant", ha reiterat.

Més informació i organització de cues

Marín ha lamentat el perjudici causat als passatgers i ha assegurat que la companyia està treballant per minimitzar-lo. "Hem augmentat la informació als passatgers, hem augmentat a les persones que ordenen les cues, estem treballant amb les companyies aèries i amb tots aquells que treballen amb l'aeroport per minimitzar", ha apuntat.

El gestor aeroportuari ha iniciat dos processos d'expedients sancionadors contra Eulen, empresa encarregada dels controls de seguretat d'aeroport de Barcelona, que podrien arribar a suposar una penalització conjunta de fins a 300.000 euros, per les cues als accessos de seguretat provocats el ple agost.

El contracte entre Aena i Eulen empresa encarregada dels controls de seguretat a l'aeròdrom barceloní estableix la possibilitat de penalització davant de fets greus o que perjudiquin la imatge de l'aeroport.

"Avenços importants" en les negociacions

Marín ha avançat que els aspectes relacionats amb l'organització del treball i la incorporació de nou personal estan "pràcticament resolts", sent la qüestió salarial la que continua sobre la taula i la que es debatrà en la negociació d'avui, en la qual tindrà lloc una nova proposta per part de la companyia.

La quarta jornada de reunions entre Aena, Eulen i treballadors, amb la mediació de la Generalitat, ha arrencat passades les 9.00 hores.

"Sembla que [Eulen] ha anunciat que farà una nova oferta salarial i espero que la responsabilitat tant d'una empresa important al sector de la seguretat, com d'un col·lectiu molt important a l'aeroport, responsable d'ajudar a la Guàrdia Civil als filtres de passatgers, arribin a un acord", ha afirmat.

Marín ha defensat el sistema de contractació de Aena, que "permet intervenir en la mediació entre empresa i treballadors". "A Espanya tindrem 20.000 treballadors subcontractats i el sistema de mediació funciona", ha explicat, i ha afegit que "aquest és un cas puntual molt lamentable" que s'està allargant.