Els accidents de bicicletes amb morts i ferits greus pugen un 31% a les ciutats i un 11% a les vies interurbanes. 

Tot i que el nombre de morts en carreteres baixa, de set el 2016 a quatre el 2016, hi ha hagut nou accidents amb ferits greus, cosa que fa pujar l'estadística dels accidents d'aquest tipus de vehicle fins a l'11%. En la majoria dels accidents dels ciclistes a les carreteres hi ha implicat un cotxe i acostumen a ser envestides i posteriors sortides de via.

Dins la ciutat, hi ha la mateixa tendència. Però l'augment es dispara fins al 31%. Un fet que preocupa les autoritats de Trànsit. El 2016 van morir quatre ciclistes, mentre que el 2015, en va morir un. Els ferits greus han passat de 63 a 80.

Eugènia Domènech, directora del Servei Català de Trànsit, admet que els accidents de ciclistes "preocupen" i que cal "dedicar molta atenció i fer actuacions per millorar". 

El conseller Jordi Jané ha fet també un crit d'alerta: "El conductor no és conscient de la vulnerabilitat de la bici en l'entorn urbà". Jané ha dibuixat el nou context que es presenta amb "unes societats urbanes on la tendència global serà una tendència a la reducció dels cotxes i un cert increment a la utilització de la bicicleta". I davant aquesta tendència global, fa una crida "al respecte perquè és un vehicle més fràgil, vulnerable".

Jané també demana més responsabilitat als ciclistes perquè vigilin amb els vianants: "La seva presència més activa pot comportar, el que podria ser una major de vulnerabilitat per part dels vianants".

231 morts 

En total, durant el 2016 van morir 231 persones a les carreteres catalanes, en 202 accidents. Això representa un descens de l'11,5%, respecte al 2015.

Del total d'accidents mortals, 125 són en carreteres i 77 en ciutats. La reducció es produeix a les quatre demarcacions catalanes i és la xifra més baixa de la història. Respecte al 2010, la disminució és del 31,9%. Hi ha hagut un 37,8% menys d'accidents a les carreteres i un 16,13% a les ciutats. 

Cosa que ha fet que Jordi Jané hagi volgut destacar la reducció a les vies que depenen del Servei Català de Trànsit: "A les vies urbanes s'ha reduït molt menys que a les interurbanes". 

Després la directora del Servei Català de Trànsit ha admès que cal incrementar la col·laboració amb els ajuntaments. 

Actualment es treballa amb els consistoris els Plans Locals de Trànsit. N'hi ha 200 de fets. I es fan cursos d'educació viària a les escoles on s'ensenya els nens a anar amb bicicleta pel seu poble o ciutat. 

Els motoristes, els únics que no baixen

El total d'accidents greus i mortals de motoristes puja un 36%. Un de cada tres morts i ferits greus de la zona interurbana són motoristes. A la zona urbana dels 1.016 morts i ferits greus, 470 són motoristes. En total el 2016 van morir 66 motoristes a les carreteres catalanes.

A ciutat baixen dels 49 morts als 34, tot i que els ferits greus pugen de 333 a 341. En total, la sinistralitat de motoristes a les ciutats baixa un 2%.

A la xarxa viària catalana els morts baixen de 33 a 32. També baixen els ferits greus, de 461 a 438. En total hi ha un descens del 6%.

Ens saltem més els STOP

La principal causa d'accident són les infraccions. Bàsicament, segons les dades de Trànsit, saltar-se un STOP. Durant el 2016 hi ha hagut 240 accidents, un 28,81% del total.

Les infraccions superen el que fins ara era la principal causa d'accidents: Les distraccions. Es mantenen però en segona posició, encapçalades per l'ús del mòbil". Les distraccions han provocat 216 accidents aquest 2016, un 28,45% del total.

Les distraccions s'han reduït dos punts i mig. Trànsit ho atribueix a les campanyes de conscienciació i als controls i vigilància policial.

La resta de causes dels accidents del 2016 han estat errades de conductors, còrrer massa i conduir begut i sota els efectes de les drogues. 

Pugen els xocs de cara

L'any 2016 els accidents entre cotxes que han xocat de cara han pujat un 6,5%. N'hi ha hagut 227 i representen un 22% del total d'accidents.

En canvi, els atropellaments baixen. N'hi ha hagut 36, un 3,5%. Però l'accident majoritari són els xocs. N'hi ha hagut 429, un 41,3% del total. El segon lloc hi ha les sortides de via, que són un terç del total. N'hi ha hagut 346.