L’atestat policial dels Mossos d’Esquadra apunta que el conductor de l’autocar de Freginals –que es va accidentar el passat 20 de març a l’AP-7 amb un balanç de 13 morts i 40 ferits– es va adormir al volant. La “son” i el “cansament” que va patir el xofer, Santiago R. J., serien la causa directa del sinistre, segons l’atestat avançat aquest diumenge pel diari El Periódico. De fet, els Mossos ja van apuntar a aquesta hipòtesi pocs dies després de l'accident.

La policia catalana ha elaborat l’informe després d’analitzar l’autocar, la via per la qual circulava i la velocitat del vehicle. Els Mossos han detectat injustificades reduccions de velocitat de l’autocar, ja que, en el minut anterior a l’accident, va passar de 100 a 74 km/h per tornar després als 100 sense cap tipus de justificació. A banda, l’atestat cita un testimoni que va veure com el conductor de l’empresa Alejandro Tours “abaixava el cap i s’adormia”.

77 desacceleracions

De l’anàlisi del tacògraf de l’autocar sinistrat se’n desprèn que hi va haver “variacions significatives” de la velocitat en el tram comprès entre el peatge de Sagunt i el lloc de l’accident. En concret, s’han detectat fins a 77 desacceleracions. “És com si el conductor hagués anat fent cops de cap perquè s’adormia”, asseguren fonts coneixedores de les indagacions.

Paral·lelament, l’informe policial recull la declaració de diversos testimonis, com una dona que va relatar que l’autocar es movia “de manera suau” de dreta a esquerra al carril de circulació i que, en més d’una ocasió, va sentir el soroll de les rodes sobre la línia rugosa que marca el marge de la calçada. 

El jutjat d’Amposta ha demanat a Inspecció de Treball que investigui les condicions laborals del conductor i si s’havien respectat les hores de descans. El conductor es recupera encara de les ferides que va patir en l’accident i no es troba en condicions de declarar al jutjat. Inicialment, només va fer algunes declaracions davant els Mossos poques hores després del xoc.