El 52% dels trens de Renfe no són accessibles per a discapacitats a Catalunya, una xifra que s'eleva a un 53,3% dels de rodalia i suposa el 46,4% dels regionals. Tampoc no estan adaptades un 40% de les estacions de Rodalies.

Per aquest motiu, el president del Comitè Català de Representants de Persones amb Discapacitat (Cocarmi), Antonio Guillén, assegura que la situació de Renfe és de "suspens total". Guillén considera que Renfe "és el mitjà de transport que presenta més problemes per a les persones amb discapacitat", malgrat ser un servei públic i que fa més de 30 anys que tenen vigència les lleis per garantir els drets dels discapacitats.

Tot i que els últims anys s'han reforçat aquestes millores, Guillén alerta de mala praxi: "Una persona en cadira de rodes no pot accedir i baixar lliurement" dels trens, sinó que és necessari que dues persones prèviament avisades col·loquin una plataforma a l'estació. Per això, el president de Cocarmi ha reivindicat el dret de totes les persones a accedir a un transport públic en igualtat d'oportunitats i ha qualificat de "suspens total" la situació actual a Rodalies.

131 combois accessibles

D'un total de 270 combois, només 131 unitats són accessibles: en el servei de rodalia hi ha 94 combois accessibles d'un parc total de 201 –un 46,7% d'accessibilitat–, mentre que en el regional en són 37 de 69 unitats –un 53,6%–, així ho va explicar el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, en una resposta parlamentària.

"Actualment, la quantitat de trens i estacions accessibles no permet realitzar una programació prou homogènia per garantir unes freqüències de pas uniformes", va afegir el conseller, que va explicar que aquest any han entrat en funcionament 25 combois adaptats i que les estacions són propietat d'Adif, motiu pel qual reclamen competències per gestionar-les.

La conselleria va rebre entre el 2013 i el 2015 cinc reclamacions relacionades amb l'accessibilitat, unes queixes que ha dit que es repeteixen i que són sobre falta d'informació, un àmbit en el qual Rull especifica que "ja s'està treballant" i que preveuen reforçar durant el primer trimestre del 2017.

No hi ha cap assignació de combois adaptats per cada línia de Rodalies, motiu pel qual es prioritzen en les línies amb més estacions adaptades i amb més nombre d'usuaris: la R1 (Molins de Rei - Maçanet-Massanes), la R2 Nord (Aeroport - Maçanet-Massanes), la R2 Sud (Sant Vicenç de Calders - Estació de França), la R11 (Barcelona Sants - Portbou) i la R16 (Estació de França - Tortosa).