El govern espanyol tornarà a presentar per a l'aprovació al Congrés el decret de l'estiba que fa dos mesos la cambra baixa li va tombar, exhibint la soledat de l'executiu central. Però aquesta vegada, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, s'ha assegurat lligar el suport necessari. Al vot afirmatiu del PNB i ara segurament també de Ciutadans –qui es va desmarcar en la darrera ocasió per no aparèixer també com a perdedor de la votació–, s'hi han sumat les converses amb el PDeCAT, però De la Serna es mostra ambigu sobre l'acord que tindrien entre mans. 

"Hi han hagut contactes, no hem anat més enllà" ha dit el ministre, preguntat per El Nacional sobre quina era la valoració del govern espanyol al respecte de l'entesa entre mans. La qüestió és que els demòcrates estarien disposats a abstenir-se per no obstaculitzar la votació, si la nova llei no suposa un canvi en la manipulació dels vehicles en els ports, que fins ara realitzen els estibadors. El diputat Ferran Bel va recordar que són una formació "europeista", però no volien que es fessin canvis en la legislació, "aprofitant" l'obligació d'impulsar el decret. 

De la Serna s'ha pronunciat en aquests termes durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, ja que l'executiu central ha aprovat el decret amb les modificacions introduïdes, relatives a allò que va tombar el Congrés. En conseqüència, s'espera que aquest sigui remès a la cambra al llarg de les properes setmanes. Els canvis afegits són els següents:

Primer, el Decret modifica els requisits per accedir a la professió d'estibador: suprimeix l'obligació d'haver de comptar amb un títol de Formació Professional –"atès que no hi ha cap específic per a aquest ofici"– però inclou l'obligació de realitzar pràctiques professionals. Es tracta d'un programa de 660 hores de pràctiques, el 75% d'elles en els ports i que gestionarà Sepes, organisme dependent del Ministeri. 

Segon, el text introdueix els canvis legals necessaris perquè els estibadors segueixin ocupant-se de la manipulació dels vehicles que entren i surten d'Espanya pels ports.

Tercer, en la disposició final tercera, el Decret recull el compromís del Govern d'aprovar un Reial Decret amb els acords laborals de la reforma.

El ministre recorda que els acords laborals que s'inclouran en aquest text suposen garantir l'ocupació del col·lectiu de 6.150 estibadors dels ports i articular mesures per a realitzar els ajustos de plantilla reclamats per la patronal, fonamentalment mitjançant prejubilacions als 55 anys amb el 70% del salari. També contempla iniciatives per millorar la competitivitat dels ports. 

El desenvolupament normatiu per Reial Decret detallarà així mateix les característiques dels centres portuaris d'Ocupació, les ETT en què es convertiran les societats de gestió d'estibadors (SAGEP), que actualment monopolitzen l'activitat.

Amb la reforma d'aquest sector el Govern pretén complir amb la Unió Europea. En primer lloc, s'evitaria pagar la multa d'uns 25 milions d'euros que acumula per la sanció que el Tribunal de la UE li va imposar el desembre de 2014 per contravenir la normativa comunitària amb el règim legal de l'estiba, i que se li imposi una segona, de 134.000 euros diaris. Segon, pretén liberalitzar i trencar el monopoli de facto en que actualment es presta aquest servei portuari, bàsic per a l'economia, atès que els ports canalitzen el 86% de les importacions i el 60% de les exportacions del país.