Sense grans canvis però ben pensats. Aquesta frase resumeix la filosofia de l'equip de campanya de Ciutadans i l'estratègia de cara al 26-J. El líder del partit, Albert Rivera, ha aprofitat la celebració del consell general, aquest dissabte a Barcelona, per assegurar que si el seu partit és "decisiu" després del 26 de juny, "hi haurà govern" i ha apel·lat a fer una "empenteta" a les urnes a Ciutadans per treure Espanya de l'"atzucac" en què es troba.

Un 10% descontent per l’acord amb el PSOE

L’equip de campanya de Ciutadans estima que només un 10% dels electors que els van votar al desembre estan descontents amb l’acord de governabilitat amb el PSOE. Segons l’últim estudi postelectoral del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS), gairebé el 80% dels qui van votar el partit d’Albert Rivera repetirien.   

Aquesta és una de les dades que els estrategues tenen en compte a l’hora de dissenyar la propera campanya electoral que, oficialment arrencarà el proper 16 de juny, però que oficiosament, ja ha començat.

Insistir en la centralitat

L’objectiu de Ciutadans és doble: ser decisius després del 26-J i consolidar els 3,5 milions de vots que van rebre el 20-D i que es van traduir en 40 escons al Congrés. El partit jugarà al màxim la carta de la centralitat i dibuixarà un PP corrupte i ancorat en la vella política i una aliança rància d’esquerres radical, representada per Unidos Podemos.    

Fonts de la formació, apunten que ja han demostrat que tenen personalitat pròpia i que no són “la crossa del PP”. En aquest sentit, estan convençuts que caldrà pactar i allarguen la mà a “esquerra i dreta”.

Consolidar i esgarrapar vots

El líder de Ciutadans ha assegurat en diverses ocasions que la seva formació és el "partit de la classe mitjana" i que és l'"opció de canvi dels moderats" en aquestes eleccions, i ha cridat a superar els "bàndols", perquè és possible "un canvi sense vermells ni blaus". Durant la campanya, Ciutadans buscarà consolidar aquests 3,5 milions de vots del 20-D i aconseguir esgarrapar vots a PP, PSOE i Podemos.

Per exemple, seran més crítics amb el govern de Rajoy i les seves polítiques; introduiran petites modificacions al programa electoral, i donaran més protagonisme a les propostes econòmiques amb el màxim responsable en la matèria, Luis Garicano, al carrer.

Més proximitat i carrer

A més, aprofitant que els candidats provincials estan més rodats, faran una campanya més local amb accions pròpies a cada comunitat autònoma.

En el cas de Catalunya, per exemple, intensificaran els actes de campanya a zones com el districte barceloní de Nou Barris on la torna amb l’esquerra alternativa és ben viva. També intentaran seduir els electors més joves que se senten distanciats de PP i PSOE. Per això insistiran a marcar distàncies amb Podemos, buscant el perfil de jove compromès amb el canvi però “des de la moderació”.

Unidos Podemos

En les últimes intervencions dels diferents portaveus de Ciutadans, han deixat clar que no permetran que "el populisme" arribi al govern d'Espanya i s'han desmarcat de les opcions que plantegen "falçs i martells".

Una càrrega que serà constant durant els propers mesos, criticant un programa que defineixen com a l’antítesi al seu.

Un PP sense Rajoy

Ciutadans insistirà a descriure el PP com un partit dirigit per un equip tacat per la corrupció. Aquesta setmana, Albert Rivera tornava a supeditar un possible acord de govern amb el PP, al cap de Mariano Rajoy

PSOE, pacte de ‘no-agressió’?

Que hi haurà brega contra el PP i Podemos està clar. El dubte, ara mateix, és si el pacte de governabilitat frustrat entre PSOE i Ciutadans ha derivat en un pacte de no-agressió implícit durant aquesta campanya.

El secretari general del PSOE i candidat a les eleccions, Pedro Sánchez, descrivia aquesta mateixa setmana al partit d’Albert Rivera com “la dreta renovada amb la qual es pot parlar i pactar” i, el fet, és que no és tan complaent ni amb el PP ni amb Unidos Podemos.