Des dels seus mals resultats a les eleccions municipals i autonòmiques del 24 de maig, el PP ha destinat més esforços que mai a modernitzar la imatge del partit. Es tracta d'una actualització en les formes i no en el fons. Cal recordar que Mariano Rajoy, després de la patacada electoral que va fer perdre als populars totes les grans ciutats on governaven, tret de Màlaga, va mostrar-se convençut que el problema del partit no és de contingut sinó que calia buscar la manera de "comunicar millor". Amb aquesta premissa, el president del Govern espanyol ha donat carta blanca al seu equip. Han incorporat alguna gent jove al comitè executiu, han estrenat imatge corporativa, han intentat ser més simpàtics i televisius i el cap de l'Executiu central fins i tot ha concedit alguna entrevista més del que li és habitual. Via lliure per renovar-ho tot... menys el moll de l'os: la candidatura a les eleccions generals i les línies mestres de la seva política. Fins i tot les reivindicacions dels sectors més renovadors del partit, com ara instaurar primàries i incloure al programa la reforma constitucional, han quedat en no-res després de la conferència política del juliol. Les jugades més sonades han estat aquestes:

1. Un logo com Podemos

El primer que va fer el PP per modernitzar la seva imatge va ser fer un canvi integral de logo després de 20 anys. El 9 de juliol van presentar un logo amb un cercle que recorda al de Podemos, amb la tipografia també idèntica a la de la formació de Pablo Iglesias. El mateix secretari general de Podemos va ironitzar dient que el canvi de logo dels populars confirmava "que l'alternativa al PP és Podemos". Pablo Casado va afirmar que el disseny del logo, fet pel mateix equip de campanya i no per un dissenyador professional, anava en la línia del d'Apple. A la xarxa se'n va fer molta broma.

  rajoy podemos

2. Cares noves i joves

El 18 de juliol, una setmana després de la conferència política del PP que enterra la possibilitat de celebrar primàries o incloure la reforma de la Constitució al programa, Rajoy fitxa algunes cares noves i joves per donar aire renovador a la seva executiva. Pablo Casado, Javier Maroto, Andrea Levy i Fernando Maíllo passen a ser vicesecretaris generals amb el veterà Javier Arenas.

3. Un candidat netejador

Dos mesos exactes abans de les eleccions catalanes del 27S, el PP va anunciar que el seu candidat a la presidència de la Generalitat seria Xavier García Albiol, amb Andrea Levy de número dos. La formació va confiar en l'èxit d'Albiol a Badalona, d'on va ser alcalde i on va tornar a guanyar les eleccions –tot i que no va revalidar l'alcaldia– amb un polèmic lema: "Netejant Badalona". A Albiol s'hi va sumar la joventut i el tarannà regenerador de Levy. Una doble aposta, però, que no va impedir l'esfondrament del 27S: de 19 a 11 diputats, penúltima força al Parlament.

4. Nous jocs de lletres

Els populars també s'han atrevit a jugar amb les lletres. El 4 d'agost van presentar una web on pretenen explicar tot allò que han complert del seu programa. El hashtag #CumPPlimos va ser trending topic, i, com passa en aquestes ocasions, molts dels tuits no anaven precisament en la línia que interessaria a qui els genera.

A principis d'octubre el PSOE ha encetat una iniciativa similar, "Gobernando con hechos", de cara a les eleccions generals.

5. "¿Y la europea?"

Sens dubte, un dels episodis més comentats de la campanya del 27S va ser l'entrevista de Mariano Rajoy a Onda Cero, on va mostrar que desconeixia què diu la Constitució sobre la conservació i la pèrdua de la nacionalitat espanyola. Rajoy, decidit a establir la proximitat comunicativa a què es va comprometre després de les eleccions municipals, va concedir una entrevista a la COPE el 30 de juny i una altra a Telecinco a principis de juliol.

6. Dues paraules en català

Els darrers dies de la cursa del 27S, els líders estatals del PP es van sumar a la moda dels vídeos de campanya i ho van fer en llengua catalana. Soraya Sáenz de Santamaría, Cristina Cifuentes, Alberto Núñez Feijóo, Alfonso Alonso, Fernando Maíllo i el mateix Rajoy van voler fer-se més propers dient unes poques paraules en català, com ara "jo estimo els catalans", o "units guanyem".

7. Iceta crea escola

Després que Miquel Iceta introduís el ball en la cursa política del 27S  amb el Don't stop me now de Freddie Mercury i el PSC no arribés tan avall com pronosticaven les enquestes, Soraya Sáenz de Santamaría es va atrevir a ballar la sintonia d'obertura del programa El Hormiguero el 6 d'octubre.

8. El PP fa de cirurgià

A mesura que s'acosten les generals, el PP posa més carn a la graella, i aposta més per l'audiovisual, camp en el qual Ciutadans té gran expertesa. Aquesta setmana ha tornat a la càrrega amb un polèmic vídeo en què ha comparat l'Espanya del 2011 amb una noia en parada cardiorespiratòria, i el PP amb l'equip mèdic que l'atén en estat crític, la salva i l'ajuda a recuperar-se. El guió del vídeo és gairebé idèntic al que va fer servir el polític dominicà Leonel Fernández per revalidar la seva presidència a la República Dominicana l'any 2008.