El govern espanyol s'ha compromès a tenir executat, abans de principis del 2020, el tercer fil entre Vila-seca i Castellbisbal que hauria de garantir el transport de mercaderies amb ample internacional fins a la frontera amb França. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha reiterat aquest divendres a la tarda el seu compromís amb aquesta actuació en una visita de "supervisió" de les obres del Corredor Mediterrani entre Vandellòs i Tarragona.

Segons ha anunciat, aquest tram es posarà en marxa finalment a principis del pròxim 2018, per iniciar la circulació en període de proves, tres mesos abans del previst. De la Serna ha confirmat també que el tram de doble via entre Castelló i Vandellòs i, posteriorment, des d'aquest municipi i fins a Tarragona, es canviarà a l'ample de via internacional.

De la Serna, que ha recorregut aquest divendres a la tarda el tram entre Cambrils i l'Hospitalet de l'Infant a bord d'un tren laboratori d'Adif, ha intentat desenredar l'embolic generat pels anuncis del govern del PP sobre tercers fils i amples de via al llarg de l'esperat Corredor del Mediterrani. D'una banda, ha reiterat que el govern espanyol segueix apostant per l'execució del tercer fil entre Vila-seca, Sant Vicenç de Calders i Castellbisbal per facilitar la sortida de les mercaderies del Camp de Tarragona en direcció cap al nord i l'Estat francès. 

Segons ha precisat, en aquests subtrams queden pendents de resoldre "problemes administratius" derivats del període de "govern en funcions" del PP. Això va suposar que dos dels trams requerissin la modificació del projecte i, en el restant, es rescindís el contracte per "alteració o modificació substancial".

Poca concreció

Tot plegat, ha precisat, no altera el "manteniment íntegre dels nostres compromisos", sense fixar, però, cap altra data concreta més enllà de principis de 2020 que ja havia apuntat el president del govern espanyol Mariano Rajoy. No ho té tan clar la Generalitat: el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, recordava aquest divendres al migdia la manca de concreció, sobre la solució tècnica definitiva i el calendari, per part del govern espanyol.

El ministre, a més, ha volgut negar els constants canvis de parer que l'executiu del PP ha mostrat durant els últims mesos al respecte. Des dels plantejaments d'Ana Pastor a favor d'un Corredor Mediterrani únicament amb ample internacional, a la posterior idea –ara, novament, totalment descartada- d'implantar el tercer fil davant la pressió exercida per grans empreses del Llevant peninsular, que utilitzen encara mitjans ferroviaris d'ample ibèric per poder transportar les seves mercaderies.

"No hi ha cap problema amb el tràfic de mercaderies amb ample internacional", ha assegurat de la Serna. "Ens permet fer-ho sense problemes perquè n'hi haurà fins a la frontera. Al contrari, les empreses no hauran de tenir cap tren amb tecnologia de canviador d'ample per travessar vies diferents i poden arribar amb l'ample europeu a la frontera", ha matisat.