Els ministres de Foment i d'Interior, Ana Pastor i Jorge Fernández, han apuntat avui que Catalunya és la comunitat on més coure es roba de tot l'Estat perquè no s'hi aplica l'"estratègia de seguretat" del Ministeri ja que la competència és dels Mossos. Aquestes declaracions arriben just després del robatori que ha provocat un autèntic caos a la xarxa de Rodalies. Els ministres han sollevat tant als Mossos com el Departament d'Interior, que ha rebatut amb dades que contradiuen aquestes acusacions.

Els robatoris de coure i metall han baixat un 19,5% en un any i un 15% a les instal·lacions d'ADIF. Concretament, els robatoris denunciats –i aquests casos es denuncien tots per raó de l'assegurança– durant del gener a novembre del 2014 van ser 8.340 i en el mateix període del 2015 van ser 6.717. Una disminució que també s'ha reflectit en els robatoris en instal·lacions d'ADIF, que el 2014 van ser 381 i el 2015 s'han rebaixat fins a 324, segons han informat els Mossos a El Nacional.

Menys robatoris en dos mesos

La disminució de robatoris s'ha accentuat des de l'octubre del 2015, quan es va decidir esmerçar més esforços contra aquests delictes. De l'octubre del 2014 al d'enguany han baixat un 42% (de 26 a 15); i entre el novembre de l'any passat i el d'enguany han caigut fins a un 77% (de 48 a 11).

Si el focus estadístic el posem en els darrers mesos, des de l'agost fins a novembre s'ha passat de 30 a 15 fets denunciats.

Competències i col·laboració

Des d'Interior recorden que, si bé la competència és dels Mossos, hi ha una actuació coordinada amb la resta de policies. De fet, la darrera reunió entre els cossos policials per definir l'estratègia es va celebrar el passat 29 d'octubre.

És per això que els Mossos i Interior estan molestos amb les declaracions dels ministres. Com exemple, recorden una operació del passat setembre, en la qual Guàrdia Civil i Mossos van desarticular un grup de 14 persones acusades de cisar coure per valor de mig milió d'euros en estacions d'AVE a Catalunya.

Per altra banda, operatius dels Mossos recorden accions de fa pocs dies com ara la detenció de dos ciutadans a La Garriga amb una tona de coure. Van quedar en llibertat poques hores després per ordre del jutge. Els Mossos entenen que els òrgans judicials també haurien de ser conscients dels perjudicis que provoquen a la població robatoris de coure en infraestructures públiques com la xarxa de Rodalies.

Sindicats de Mossos, indignats

Els sindicats dels Mossos d'Esquadra consideren que les acusacions del ministre són "vergonyoses, irresponsables i electoralistes".

Tant SAP-UGT, com la Trisindical de Mossos o SME han replicat amb duresa les declaracions ministerials. Fins i tot, amb certa ironia, el Sindicat de Mossos ha demanat al ministre a través de Twitter "menys medalles a la Verge i que sigui seriós".

Catalunya, una mina

Jorge Fernández Díaz ha volgut destacar que més del 40% de robatoris de coure a Espanya, tant en infraestructures ferroviàries com de xarxa elèctrica, es produeixen a Catalunya.

Aquesta estadística, segons els tècnics, té una explicació lògica: Catalunya és una de les comunitats autònomes amb més quilòmetres de línies ferroviàries i elèctriques. Per això els Mossos mantenen un operatiu constant, fins i tot, amb una aplicació a la seva web per mantenir el control sobre els centres que recullen ferralla.

Coure, l'or vermell

La demanda de coure ha crescut exponencialment un 250% des del 1960 pel creixement del sector tecnològic. La utilitat del coure es pot comptar en casos pràctics. Un turisme fabricat a Europa necessita uns 25 quilos de coure i una turbina eòlica d'1 MW inclou gairebé quatre tones d'aquest metall.

El que fet que la principal característica d'aquest mineral és una vida incombustible –es pot reciclar tant com es vulgui– li atorga sempre un alt valor de mercat. Per fer-nos una idea, el 80% del coure utilitzat al llarg de la història encara es troba en ús. A l'Estat espanyol, el 50% del coure que s'utilitza a Europa és reciclat, segons les darreres xifres del Centre Europeu del Coure.