El tram Barcelona Sants-Figueres de la línia ferroviària d'alta velocitat Madrid-Saragossa-Barcelona-frontera francesa es va encarir un 18%, fins a costar 3.760 milions d'euros, segons l'informe de fiscalització aprovat pel Tribunal de Comptes.

El document indica que en la construcció d'aquest tram fiscalitzat es van adjudicar 323 contractes per un total de 3.185,8 milions, si bé hi va haver una desviació del 18% per les modificacions dels contractes, les revisions de preus i certificacions i liquidacions addicionals.

Tot això va originar un cost final de 3.760 milions d'euros i un preu mitjà de 28,7 milions per quilòmetre, ha indicat el Tribunal de Comptes, que ha precisat que s'ha fiscalitzat un 75% de l'import total adjudicat.

Pel que fa als contractes d'obres, el 49% dels analitzats van experimentar modificacions que van afectar el projecte constructiu inicial, la qual cosa va suposar un increment de l'11,6% i un import de 258,8 milions d'euros respecte al preu d'adjudicació, que va ascendir a 2.227,7 milions.

A més, es van tramitar projectes modificats per 2,1 milions d'euros per validar actuacions ja executades anteriorment, sense cobertura contractual i sense que responguessin a situacions d'emergència, i el 43,3% dels contractes d'obres van tenir un increment del termini d'execució superior al 150%.

Estació de la Sagrera

Les obres de l'entorn de l'estació d'alta velocitat de la Sagrera de Barcelona van registrar "importants diferències" entre l'obra realment executada, l'obra certificada i l'abonada, per un import total de 117,39 milions d'euros.

Això va obligar a traslladar aquestes irregularitats a la Fiscalia i a contractar una auditoria externa, segons la qual, davant dels 580,7 milions d'euros certificats i abonats es van acreditar actuacions per 463,3 milions, dels quals almenys 83,9 corresponen a actuacions fora del projecte contractat.

Precisament dijous passat, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va assegurar el "compromís explícit" del Ministeri de reactivar les obres de l'estació ferroviària de la Sagrera abans que acabi el 2017.

Segons va dir, es preveu que les obres vinculades a l'estació del col·lector de la rambla Prim -amb una inversió d'uns 10,5 milions- comencin abans d'estiu, i que les obres de la llosa de l'estació es reprenguin en el tercer trimestre.

Serveis i subministraments

Pel que fa als contractes de serveis, el preu d'adjudicació es va incrementar entre un 19% i un 199% per la tramitació de projectes modificats a causa de deficiències en el projecte constructiu inicial, l'adequació del termini d'execució del servei al termini de construcció de les obres, així com per circumstàncies imprevistes sense justificar -alguns dels modificats van registrar increments superiors al 50%.