En aquesta setmana transcorreguda i que ha estat testimoni d'una autèntica allau de presentació de resultats, hi ha hagut companyies que han enlluernat els inversors, com Facebook, els beneficis del qual han augmentat un 189%, i altres, com Deutsche Bank, amb unes pèrdues del 83%, que han despertat la seva inquietud. Però cap companyia no ha sorprès tant com Nintendo en punxar ella mateixa la bombolla creada per la febre que ha acompanyat el fenomen Pokémon Go.

Pot ser que el Japó sigui un país que tingui una experiència especial en matèria d'excessos dels mercats, com la que va patir en els anys 80/90 i que encara no ha estat resolta del tot, per la qual cosa les seves firmes es mostren molt sensibles a tot el relatiu a la formació de preus anormals. Que Pokémon Go sigui un fenomen genuí que entusiasmi molts usuaris en proposar-los la recerca de criatures fantàstiques en escenaris reals mitjançant la càmera d'un telèfon intel·ligent no n'hi ha hagut prou per frenar en sec el desencadenat ral·li que ha viscut el valor en borsa.

La capitalització de mercat de Nintendo va passar a ascendir 4 bilions de iens

Pocs dies després del llançament del Pokémon Go, l'acció es va disparar un 16%, la qual cosa va commocionar l'índex Nikkei de la borsa japonesa. El 19 de juliol, l'empresa havia més que duplicat el valor de les seves accions. A partir del 7 de juliol, la capitalització de mercat de Nintendo va passar a ascendir 4 bilions de iens (34.090 milions d'euros), situant-la per sobre de gegants com Sony.

Aquest ascens meteòric va suscitar alertes entre els analistes. El Deutsche Bank va indicar que d'ara endavant es podia pensar que Nintendo passa a ser més un venedor de jocs per a mòbils abans que un venedor de consoles, que és el seu negoci principal. Això va fer dubtar sobre la seva nova valoració i sostenibilitat.

Però van ser els mateixos gestors els que van fer el pas decisiu. A última hora del divendres 22 de juliol, la companyia emet una nota minimitzant l'impacte de Pokémon Go en els seus comptes i balanços. Una autèntica bomba. Decebuts, els inversors venen massivament les seves accions el dilluns 25 caient aquell dia el títol un 17,72%.   

Aquest dimecres, el 27 de juliol, la companyia ha presentat resultats informant que ha perdut 211 milions d'euros en el primer trimestre, atribuint els números vermells a la revalorització del ien, que frena les seves vendes a l'exterior. De fet, les vendes de consoles han patit un descens del 53%.

Nintendo és una empresa familiar de llarga tradició. El 1889, el seu creador Fusajiro Yamauchi va començar fabricant cartes japoneses a Kyoto, on continua la seu de la companyia. Des d'un començament es va orientar a la creació de productes de joc. Amb el temps, es va crear la societat Yamauchi Nintendo, que des de 1983 ha venut 4.400 milions de videojocs i 693 milions d'unitats de hardware. De fet, va ser la pionera en oferir entreteniment interactiu, que permet realitzar-se a l'aire, modificant els hàbits de lleure.

La presentació de la seva nova creació, Pokémon Go Plus

Ara, la companyia ha decidit retrassar fins al setembre la presentació de la seva nova creació, Pokémon Go Plus, explicant que les novetats i millores que introduirà respecte al model anterior requereixen temps per al seu perfeccionament.

L'internet d'entreteniment, com va començar a socialitzar-se aquesta indústria, és volàtil, com la borsa. Per això, a vegades cal saber quan s'ha de posar marxa endavant i quan va enrere, si és possible per arribar més lluny.