A la connexió real i eficaç entre Barcelona i Paris via tren d’alta velocitat -TGV o AVE segons les seves marques d’explotació francesa i espanyola- li ha sortit un aliat insospitat: la candidata a la presidència de la República de França pel partit d’ultradreta Front Nacional, Marine Le Pen.

Efectivament, la candidata, que va quedar en segon lloc a la primera volta de les eleccions del passat diumenge, per darrere del candidat liberal Emmanuel Macron, ha inclòs en les seves promeses electorals el compromís d’enllaçar Nimes i Perpinyà amb una línia d’alta velocitat, un tram que fins ara, tot i que permet el trànsit de trens TGV i AVE, es fa sobre una via convencional, cosa que suposa una important reducció de la velocitat i per tant un malbaratament de la capacitat tècnica dels trens d’alta velocitat.

A més, la candidata a la presidència ha justificat, en declaracions al canal de televisió France 3 -que cobreix informacions d'àmbit regional-, que el fet que aquest tram no estigui acabat és un motiu de “vergonya”, perquè  “els espanyols han acabat la seva part i nosaltres no”, la qual cosa és, al seu parer, “una mostra de feblesa”.

Un tram sense data

En l’actualitat, el trajecte París-Barcelona en TGV o AVE utilitza via específica per a aquests trens entre París i Nimes, al tram internacional entre Perpinyà i Figueres i a partir d’allà dins de la xarxa de l’AVE espanyol. És la connexió entre Nimes i Perpinyà la que encara queda pendent i que, de fet, no té encara data de construcció.

Marine Le Pen va guanyar a la Catalunya Nord, en la primera volta de les eleccions, amb un 30% dels vots, per davant del candidat d'esquerres Jean Luc Melenchon, que va aconseguir un 21% de les paperetes. Macron va quedar en tercer lloc, amb un suport del 18%.