El Tour de França torna a passar per territori català set anys més tard. El 2009 es van disputar la sisena i la setena etapa per Catalunya. De Girona a Barcelona i a pujar fins a Andorra. L'edició d'aquest any recorrerà el nord-oest català entre Viella i Andorra en el primer gran final en alt.

Seran 184,5 quilòmetres en què es pujaran cinc ports de muntanya. El Coll de la Comella serà el de menor categoria, de segona, i després pujaran tres primera i un de categoria especial. El Port de la Bonaigua serà el primer de tots, després aniran cap al Port del Cantó i la Collada de Beixalís, per acabar al sempre complicat ascens a Andorra Arcalís.

Territori català

La primera etapa amb final en alt, segona d'alta muntanya i dia decisiu als Pirineus. Les localitats que acolliran el pas dels ciclistes seran Llavorsí, Rialp, Sort, la Seu d'Urgell, entre moltes d'altres. El territori català es tornarà a recórrer i suposarà la segona gran ocasió perquè els favorits apareguin.

El francès Brice Feillu es va imposar a Arcalís el 2009 i Rinaldo Nocentini va acabar la jornada com a líder. Catalunya va decidir el canvi de maillot groc i va ser l'inici d'un gir en aquell Tour que es va endur Alberto Contador.

Enguany passarà per molts ports de muntanya i amb una dificultat extrema. El perfil és extremadament muntanyós. Amb un final espectacular a un port de categoria especial.

L'anàlisi dels ports

Cinc ports, dos dels quals a Catalunya. Un segona categoria, tres primera i un especial. L'etapa és la més important de l'edició als Pirineus i la segona més exigent d'aquest Tour de França. Seran 53,4 quilòmetres d'ascens, un 29% de l'etapa pujant.

Port Categoria Distància Percentatge
Port de la Bonaigua (2.072 m) 1a 13,7 km 6,1%
Port del Cantó (1.721 m) 1a 19 km 5,4%
Coll de la Comella (1.347 m) 2a 4,2 km 8,2%
Collada de Beixalís (1.796 m) 1a 6,4 km 8,5%
Andorra Arcalís (2.240 m) Especial 10,1 km 7,2%

 

Afectació viària

Les restriccions i els primers talls de carreteres començaran aquest dissabte a partir de les 17h i fins les 20h a l'N-141 a Bossòst (Vall d'Aran). El motiu és l'arribada de la cursa a Vielha per començar diumenge l'etapa catalana. Els grans talls de circulació es produiran diumenge a partir de les 9.25h del matí i fins les 16.05h de la tarda quan la cursa ja hagi marxat de Catalunya en direcció a Andorra.

Les afectacions seran a les comarques de la Vall d’Aran, el Pallars Sobirà i l’Alt Urgell. Per la tarda les complicacions passaran a Andorra.

Població Via Inici Tall Obertura
Vielha C-28 09.25h 12.35
Garòs C-28 09.29 12.36
Arties C-28 09.35 12.39
Salardú C-28 09.40 12.43
Tredòs C-28 09.46 12.46
Vaquèira C-28 09.51 12.50
Port de la Bonaigua C-28 10.11 13.07
Esterri d’Àneu C-13 10.49 13.41
Llavorsí C-13 11.18 14.07
Rialp C-13 11.38 14.24
Sort N-260 11.45 14.30
Alt del Cantó N-260 12.24 15.05
Adrall N-260 13.13 15.48
Montferrer N-260 13.19 15.54
La Seu d’Urgell N-145 13.25 15.58
Farga de Moles N-145 13.35 16.05

 

El dispositiu dels Mossos d’Esquadra

La novena etapa del Tour de França també tindrà la intervenció policial en el marc del Pla Director de Seguretat. La Divisió de Trànsit dels Mossos d'Esquadra regularan l'etapa des de les carreteres catalanes.

El desplegament serà de 66 efectius:

  • 10 agents reguladors del trànsit a Vielha
  • 6 agents de suport al muntatge de globus (pòrtics, esprints especials...) i tanques publicitàries
  • 17 agents de seguretat dinàmica a la Caravana publicitària de 180 vehicles
  • 33 agents de seguretat dinàmica de la cursa